Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Direktkontakt via sociala medier

Sociala medier har lockat nya grupper till det politiska samtalet under valrörelsen. Det är både Moderaternas Pär Henriksson och de rödgrönas Martin Gelin övertygade om.

Sociala medier – bloggar, Facebook, Twitter och Youtube – har kanske inte blivit en magnet för stora väljargrupper i årets valrörelse. Men det var knappast något som Moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson hade förväntat sig.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– En del konsulter och journalister verkade tro att Barack Obama ställde upp i det svenska valet. Ärligt talat tror jag inte att något parti har tänkt sig att sociala medier skulle avgöra årets val, säger han.

Men nya medier är viktigt, och kommer att få ännu större betydelse i framtiden.

– Det stora genomslaget i årets val har varit på individnivå. Jag är övertygad om att vi dragit in fler människor i det politiska samtalet genom nätet.

Forum för enskilda kandidater

Enskilda kandidater har använt sociala medier i sina kampanjer, och enskilda sympatisörer har kunnat engagera sig oberoende av tid och rum. Det är en kraft som inte ska underskattas, säger Pär Henriksson.

– Det är inte självklart att bara för att du bor i Göteborg vill du engagera dig i en kandidat från Göteborg. Och människor kommer att vilja engagera sig politiskt utan att bli partimedlemmar. Det kommer att ställa krav på partierna att förändra sig.

Enligt Martin Gelin, ansvarig för nya medier hos de rödgröna, har en femtedel av svenskarna haft direktkontakt med partierna via sociala medier.

– Det är en väldigt lovande siffra. Jag har aldrig sett ett liknande politiskt engagemang i Sverige som under den här valrörelsen. Att förtidsröstandet ökat tror jag tyder på att trenden mot ett minskat valdeltagande avtagit, vilket kan ha att göra med att det blivit lättare att engagera sig i nya kommunikationskanaler, säger han i ett mejl.

Han tycker att ett vanligt misstag är att ställa nya kampanjmetoder mot mer traditionella – dörrknackning och möten på gator och torg mot Twitter och Facebook. I stället är det tvärtom: En bra kampanj i sociala medier gör det traditionella kampanjarbetet effektivare.

– Vi har använt Facebook och liknande nätverkssajter för att organisera något så traditionellt som dörrknackning. Tiotusentals direkta väljarsamtal har alltså skett tack vare Facebook. Och på Mona Sahlins Facebook-sida sker mer än 1 000 konversationer mellan svenskar varje dag. Det tror jag bidrar till ett bättre demokratiskt samtal.

”Medietekniken bara ett verktyg”

Men Annika Bergström, medieforskare vid Göteborgs universitet, är av en annan åsikt. Hon tror inte att sociala medier kommer att få någon stor betydelse i årets valrörelse.

– Sociala medier innebär en teknisk möjlighet att kommunicera med många på ett smidigt vis. Men det politiska intresset härrör inte från medietekniken. Medietekniken är bara ett verktyg. Kanalen i sig skapar inte ett politiskt intresse.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.