Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Digitalisering ställer krav på ökad kompetens inom hälsa

En allt mer digitaliserad samtid påverkar många olika områden i vardagen, inte minst sjukvården. Med detta i åtanke startar Högskolan i Skövde i höst magisterprogrammet Folkhälsovetenskap: Digital hälsa och kommunikation. Ansökan stänger 15 april. "Vi har identifierat ett behov och ser en stor förändring i och med digitaliseringen, så det ska bli väldigt kul att köra igång", säger Pernilla Bjerkeli, biträdande lektor i folkhälsovetenskap.

Att digitaliseringen påverkar samhället kan de flesta skriva under på, inte minst i form av smidiga tekniska lösningar. Enligt Pernilla Bjerkeli, biträdande lektor i folkhälsovetenskap, är hälsokommunikation ett av många områden som starkt influeras av dess framfart. Digitalisering är något som kommer med både för- och nackdelar, menar hon.

– Det är ju en process som tar stor plats i samhället, på gott och ont. Det kan till exempel vara problematiskt med ett övervakningssamhälle och personlig integritet. Å andra sidan finns det väldigt stora möjligheter att påverka hälsa och dylikt, där helt vanliga människor har mycket större möjligheter att söka information och att kommunicera med varandra kring hälsa.

"Minskad och ökad jämlikhet”

Som ämne fokuserar folkhälsovetenskap på hälsa ur ett befolkningsperspektiv, hur hälsan fördelar sig och förändras i olika grupper av befolkningen. Vi tittar också på hur den påverkas av faktorer som till exempel samhällsstrukturer, människors levnadsvillkor, livsstil och miljö, säger Pernilla Bjerkeli.

– Det medför stora möjligheter men kan också göra olika för olika grupper runtom landet. I slutändan kan det leda till både minskad och ökad jämlikhet, vilket är en av många frågor som vi kommer att diskutera under utbildningens gång, säger hon.

Den ett år långa utbildningen vänder sig till människor som har en kandidatexamen inom hälsovetenskap alternativt socialt arbete . Den första terminen, med start måndag 31 augusti, innefattar många olika delmoment med allt från frågeställningar kring hur samhället liksom hälsan påverkas av digitaliseringen, till praktiskt folkhälsoarbete. Den sista terminen avslutas med ett examensarbete.

Studera var som helst i världen

Likt Högskolan i Skövdes övriga folkhälsovetenskapliga utbildningar sker utbildningen på distans. Utbildningen innefattar också fyra träffar när studenter och lärare möts på campus i Skövde. Genom att bygga upp kurserna på sin digitala plattform krävs inte mer än en internetuppkoppling för att genomföra sina studier, förklarar Pernilla Bjerkeli.

– Det gör det lättare att kombinera livet med sina studier. Självklart är det fortfarande heltidsstudier och den studerande behöver kunna lägga ned sin tid på det, men de bestämmer själva var och delvis när de ska studera. Vi anser att det är en mycket stor fördel, säger hon och avslutar:

– Vi hoppas att det öppnar möjligheter för människor som kanske annars inte skulle ha valt att söka till Högskolan.