Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Diagnoskollarna hjälper patienter snabbt via mobilen – helt fristående från landstingsfinansierad vård

Patienten kan få både diagnos och e-recept redan under sin färd till apoteket.Tjänsterna Urinkollen.se , Aknekollen.se och Borreliakollen.se erbjuder liknande koncept. Diagnossidorna sparar tid och pengar för patienterna och vårdapparaten och minskar onödig förskrivning av läkemedel.

Urinkollen skapades ursprungligen av läkaren Matilda och ingenjören och nuvarande lagkaptenen i svenska futsallandslaget Frida. Idéen föddes ur deras egen önskan om en trygg och säker tjänst som snabbt hjälper kvinnor som drabbas av urinvägsinfektion - en tjänst av kvinnor, för kvinnor. 

När en kvinna själv misstänker urinvägsinfektion är träffsäkerheten hög, och det krävs därför varken provtagning eller läkarundersökning för diagnos. På Urinkollen.se kan kvinnor få en snabb läkarbedömning online, vilket inte bara underlättar vardagen för kvinnorna, utan även frigör resurser i den fysiska vårdapparaten, säger läkaren Matilda Lundblad. Sedan starten 2016 har tiotusentals kvinnor fått hjälp av Urinkollen. Jämställdhet och kvinnohälsa är genomgående en viktig fråga för utvecklingen av företaget, liksom att verka för restriktivitet kring antibiotikaförskrivning.

– En tredjedel av alla kvinnor med en nedre urinvägsinfektion blir symptomfria inom en vecka utan behandling. Vi värderar alltid svårighetsgraden utifrån flera symptom och kan i många fall rekommendera att avvakta med behandling. Om symptomen inte motiverar behandling kostar tjänsten ingenting för patienten.

– Genom medicinska algoritmer som styrs av nationella riktlinjer för antibiotikaförskrivning värderas alltid svårighetsgraden utifrån flera symptom. Om symptomen inte motiverar behandling utan endast rådgivning så kostar tjänsten ingenting för patienten, förklarar Matilda Lundblad.

På samma koncept erbjuder innovationsföretaget även digitala vårdtjänster för akne och borrelia. Här laddar patienterna själva upp bilder på akne eller den typiska växande rodnaden som man kan drabbas av efter ett fästingbett. 

– Något vi märker tydligt är att om man fått borrelia är patienterna väldigt angelägna om att snabbt komma igång med behandlingen så patienterna är väldigt nöjda med hur smidigt tjänsten fungerar. När det gäller akne så tycker unga personer att det kan vara jobbigt att möta en fysisk läkare och det kan då kännas tryggare i den digitala miljön där du laddar upp bilder och beskriver i text hur aknen påverkar dem.

– Vårt mål är att fortsätta att vara en pålitlig vårdgivare inom våra ”nisch-diagnoser” som lämpar sig väl för digital vård. Vi har vänt på begreppen, där patienten själv misstänker en diagnos och snabbt kan få denna bedömd av läkare. Många gånger har patienten helt rätt, och resurser i den fysiska vårdapparaten kan därför sparas till mer komplex diagnostik.