Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

"Cykeln gör det helt enkelt lättare. Jag hämtar och lämnar på dagis och ställer bara barnsadeln på kontoret", säger Daniel Landgren.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Det våras för elcykeln

2014 spås bli elcykelns år. Den är miljövänlig, snabb och lätt att parkera. - Den kommer att förändra mitt liv, säger Anneli, 36, stolt ägare till sin första eldrivna hoj när hon rullar ut på Övre Husargatan.

Elcyklarna dyker upp som tysta och ibland överraskande vårtecken på cykelbanan. För de syns, framför allt i Göteborg där försäljningen gått bättre än i exempelvis Stockholm.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Av de cirka 550 000 cyklar som såldes förra året i Sverige var 8 000–9 000 elcyklar, men branschen har stora förhoppningar på att elcykeln ska bli lika populär här som i Tyskland, Holland och Danmark.

- Vi väntar bara på ketchupeffekten, säger Klas Elm vid branschorganisationen Svensk cykling.

För Anneli var köpet av en elcykel väl genomtänkt. Under en tid har hon varit väldigt trött och haft svårt att åka spårvagn på grund av alla höga ljud. Anneli vill inte äga en bil och den motordrivna cykeln är det enda alternativ som ger henne frihet och bättre hälsa.

- Jag älskar att cykla och har alltid cyklat mycket. Nu kan jag ta mig längre sträckor till platser jag inte skulle nå annars och jag vet att jag kommer må fantastiskt bra, säger hon.

Underlättar

Denna fredagsförmiddag hämtar även Daniel Landgren ut sin eldrivna cykel från Ecoride. Ett lyse har lagats. Han har haft cykeln i två år och uppskattar framför allt att slippa hitta parkeringsplatser för bilen i centrum, men även att inte behöva komma svettig till kundmöten.

- Cykeln gör det helt enkelt lättare. Jag hämtar och lämnar på dagis och ställer bara barnsadeln på kontoret, säger han.

Och han slipper trängselskatt.

Hyfsat betyg

Organisationen Svensk cykling gör varje år gör undersökningar om hur mycket pengar stat och kommun satsar på cykling och hur trenderna förändras.

Klas Elm menar att när det gäller statliga satsningar på att underlätta för cyklisterna är mycket snack och lite verkstad från statligt håll. Men Göteborgs stad får ändå ett hyfsat betyg i deras senaste undersökning, sju poäng av tio.

- Cyklingen ökar, även om det inte alltid finns bra förutsättningar, säger han.

Nu cyklar vi även på vintern, vi skaffar oss en andra-cykel och cykeln utvecklas nu från att vara ett transportmedel till att vara något som också löser problem för storstadsmänniskorna, menar Klas Elm. Den ger motion och är lätt att parkera.

- Och elcykeln kan bli det som får över de mest tveksamma bilisterna att välja cykeln. Du slipper klä på dig för att slippa frysa och sedan bli varm och svettig under tiden du cyklar för att sedan tvingas ta en dusch när du kommer till jobbet. På elcykeln åker du mest med, säger han.

Snabbare än spårvagnen

I Göteborg har det dykt upp ett flertal återförsäljare av elcyklar de senaste åren.

Christian Walleräng på Ecoride tror att den ökande försäljningen i Göteborg beror på främst två orsaker. Det finns fler återförsäljare nu, medvetenheten ökar plus det faktum att elcyklarna är ett snabbare alternativ till spårvagnen.

- Tunnelbanan i Stockholm är ju svår att konkurrera med, säger han.

Även i Norge är man förtjusta i det tysta transportmedlet.

- De köper också fler elbilar, är mer vana vid fordon som drivs med el och inte så rädda, tror Christian Walleräng.

En statussymbol

Johan Östaneng driver firman Elcykelbutiken som förutom elcyklar också säljer cargocyklar med eldriven motor.

Det går ju inte att köra bil överallt, menar han. Och Göteborg är inte platt som Köpenhamn. Här finns både Guldheden och Göta älvbron och det behövs hjälp i uppförsbackarna.

- Jag ser också att design blir viktigare och viktigare. Cykeln är en statussymbol, någonting vackert som också markerar vem man är, säger han.

Fakta: Vad säger lagen?

Två och trehjuliga fordon får ha elektrisk hjälpmotor och fortfarande räknas som cykel om:

Fordonet är utrustat med en motor med maxeffekt på 250W (1/3 hästkraft)

Motorn stängs av när man slutar trampa

Motorn stängs av när man når 25 km/tim

Några elcykelförsäljare i Göteborgsområdet

www.gaze-bike.se

www.lifebike.se

www.elcykelbutiken.se

www.ecoride.se

www.BatBike.se

www.biocykle.se

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.