Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Varför vi inte skulle kunna backa tillbaka till Förstärkningsalternativet är en gåta, skriver bland andra Theo Papaioannou (VV).

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Vill man så kan man byta spår

Det är bra att Ann-Sofie Hermansson (S) läst GP:s granskning om Västlänken, men det hade ju varit bättre om hon förstått vad som kom fram. Trafikverkets siffror har varit friserade och felkommunicerade. Utan GP hade vi aldrig fått veta det, skriver Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Slutreplik

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Västlänken, 20/3 och 27/3

Mitt bland de höga brösttonerna sänker Ann-Sofie Hermansson (S) debatt-nivån som hon själv under GP-TV:s debatt om Västlänken var så noga med att betona måste bli bättre. Vägvalets Theo Papaioannou, utpekas nu som dum för att han lyfter fram Förstärkningsalternativet. Att inte angripa person verkar definitivt vara brutet av kommunstyrelsens ordförande, i gott sällskap av Bo Larsson på Trafikverket som anser Västlänksmotståndarna vara mindre vetande och fara med lögner.

Vi tänker dock inte sänka oss till deras nivå utan kommer att fortsätta hävda sakargumenten och citerar därför Michelle Obama: ”When they go low, we go high”.

Varför vi inte skulle kunna backa tillbaka till Förstärkningsalternativet är en gåta, ett alternativ som finns med i Järnvägsutredningen. Det är mindre kostsamt, räddar innerstaden och förordades av dåvarande Banverket. Påverkan på Olskroken är jämfört med Västlänkens kommande kaos i centrum en droppe i havet.

Trams

Att det skulle ta flera år att projektera är trams då detta är en sedvanlig utbyggnad av järnvägstrafiken ovan mark. Vill man så kan man absolut ändra inriktningen.

Hermansson väljer att missförstå vad vi menar med utveckling av kollektivtrafik. Sedan trängselskatten infördes i Göteborg har vi inte sett röken av kollektivtrafiklösningar i form av fler linjer och sträckningar. På GP Debatt trummar hon därför ut att nu minsann kommer det. Men när då? Linbanan och Citybuss Norra älvstranden och spårvagn år 2021/2022, Citybuss i Backa år 2023 (som faktiskt redan finns i dag), Brunnsbo år 2029 och den viktigaste satsningen över älven år 2035. Det om något imponerar inte.

I vår senaste artikel förklarade vi sakligt vad som kunde göras och ändå ska vi stå till svars. Det är ju en aning märkligt. Hur mycket tydligare ska vi vara?

Theo Papaioannou (VV)

gruppledare, Vägvalet

Claes Westberg (VV)

partiledare, Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare, Vägvalet