Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Vill Göteborgs stad ha en fungerande förskola?

De statliga pengarna för att minska antalet barn i förskolans grupper är inte i närheten av vad som verkligen behövs. En kraftsamling måste snabbt ske för att kunna garantera en fungerande verksamhet i Göteborg, skriver skyddsombud Pernilla Kjellberg, Lärarförbundet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Personalen i förskolan har det tufft, förutom stora barngrupper så är det stor brist på personal. Det är brist på förskollärare, det är brist på barnskötare och det är brist på vikarier. Cirka 30 procent av personalen inom förskolan har i dag ingen utbildning för uppdraget.

Både Lärarförbundet och Kommunal har under flera år påtalat detta för huvudmannen, för ansvariga politiker i stadsdelen Västra Hisingen och för ansvarig politiker för förskolan i Göteborg.

Akut läge

Den nulägesanalys som gjordes med anledning av de höga sjuktalen inom förskoleverksamhet visade på att något ytterligare måste göras och det snabbt! En handlingsplan som skulle omhänderta behoven skapades, dock utan att tillsätta resurser för att förverkliga den.

Visst, vissa satsningar tycker nog politikerna att de har gjort, framförallt då med hjälp av statliga pengar för att minska antalet barn i grupperna, men de är inte i närheten av vad som verkligen behövs. En kraftsamling från staden måste ske när det gäller hur personalförsörjningen skall kunna garanteras i verksamheten

Oroliga för framtiden

När det är 16 barn i en ettårs grupp eller 18 barn i en tvåårsgrupp, alltså helt tvärtemot vad senaste forskningen säger eller vad Skolverket rekommenderar, då blir vi oroliga inför framtiden.

När personalen är sjukskriven på grund av stress kan vi förstå hur barnen känner sig i de stora grupperna. Barnen är vår framtid och vi vill ge dem de bästa förutsättningar vi kan.

Enligt Nobelpristagaren i ekonomi, James Heckman, är det just i förskoleåldrarna som investeringar i utbildning ger allra högst avkastning.

Ytterligare forskning visar att förskolor med hög kvalitet ger barnen ett större försprång i det fortsatta lärandet, och det som bygger kvalitet är lärarnas kompetens och vilka förutsättningar de har att göra ett bra jobb.

Ansvariga politiker måste göra något, och det kraftfullt!

En hållbar arbetsmiljö för personalen ger hållbara barn!

Pernilla Kjellberg

skyddsombud för Lärarförbundet, Team Väster, Västra Hisingen