Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Göteborgs Stad
Bild: Göteborgs Stad

Vi ville ha en linbana – inte en Lisebergsattraktion

Hur kan det komma sig att Sarajevo kunde bygga en komplett linbana för nästan samma kostnad som Göteborg har lagt ner på enbart förstudien? skriver Dalibor Eminefendic (MP).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

En linbana invigdes i Sarajevo, en av Europas fattigaste städer, i april 2018. Den gamla anläggningen totalförstördes under en 1 320 dagar lång belägring av staden under Bosnienkriget. Linbanan byggdes upp från grunden i en mycket svåråtkomlig terräng med en höjdskillnad på 500 meter. Den är 2 100 m lång , har 33 panoramagondoler för tio personer vardera och kan transportera 1 200 resenärer per timme. Kostnad: 100 miljoner kronor.

Göteborgs linbana är inte mycket större. Den skulle bli 3 000 m lång , med 46 panoramagondoler och kapacitet på 2 000 resenärer per timme. Kostnad: fyra miljarder kronor.

Vad ska man säga till dem som kommer efter oss? Att i slutet på 2010-talet fanns framtidspessimister som inte förstod skillnaden mellan kostnad och investering?

Hur kan Sarajevo bygga linbanan 40 gånger billigare? Hur kan trafikkontorets förstudie kosta nästan lika mycket som Sarajevos hela linbaneprojekt?

Den internationella arkitekttävlingen utgick från att tävlande arkitektbyråer släpper loss fantasin och gör sina alldeles egna unika lösningar. Det är klart att man måste ha lite fantasi, men ansvariga för projektet borde ha satt ramar och förklarat för tävlingens deltagare att man vill ha ett effektivt transportsystem och inte en Lisebergsattraktion.

Håll nere kostnaderna

Om man utgår från funktion, enklare design och kostnadseffektivitet kan man hålla den ursprungliga budgeten på cirka 1,1 miljard kronor.

I stället har man pratat om de uppblåsta, orealistiska kostnaderna på fyra miljarder kronor och inte om vision och framtid, positiva effekter av linbanan för staden, stadens identitet som nybyggarstad, effekter för turism, näringsliv, nya arbetsplatser och Göteborgs nya skyline.

Vad ska man säga till dem som kommer efter oss? Att i slutet på 2010-talet fanns framtidspessimister som inte förstod skillnaden mellan kostnad och investering? En investering för oss och kommande generationer, investering för miljö och klimat.

Om nybyggarna som bildade denna fantastiska stad på 1600-talet hade hållit i plånboken i stället för att för hand gräva ut stadens kanaler, skulle dagens Göteborg varit ödemark.

Göteborgs linbana kan bli en fin rosett på presenten som började utformas med nybyggarnas drömmar på 1600-talet och som är ett bevis på att vi hänger med och kommer att fortsätta driva stadens utveckling på ett visionärt, långsiktigt och hållbart sätt.

Vi får inte glömma att det hela började med en stor medborgardialog kring Göteborgs 400-årsjubileum som firas år 2021 och att det är stadens invånare, göteborgare med breda vyer, långa siktlinjer, optimism och framtidstro, som föreslog byggandet av en linbana över älven.

Dalibor Eminefendic (MP)

ledamot SDN Askim - Frölunda - Högsbo