Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ny arena. Göteborgs stad har valt att samla många arenor i samma bolag. På så vis nås synergier i driften, skriver debattörerna.

Vi vill kunna erbjuda evenemang för alla plånböcker

Vår målsättning är att Göteborgs arenor ska vara mötesplatser för alla och passa olika plånböcker. Det kan vi göra tack vare vår modell för arena- och evenemangsdrift, skriver bland andra Bettan Andersson (V).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Ny arena, 1/2

Ingela Tuvegran (S) skriver i en debattartikel att ”en ny multiarena i Göteborg bör drivas i privat regi eftersom kostnaden då i huvudsak skulle bäras av besökarna och inte av staden”.

Vi vill ge några fakta över hur affären för arena- och evenemangsdriften ser ut. Got Event driver Scandinavium, Ullevi, Gamla Ullevi, Bravida Arena, Valhallabadet, Valhalla IP, Valhalla sporthallar, Frölundaborg och Wallenstamhallen. Higab äger samtliga fastigheter.

De senaste fem åren har Got Event fått 880 miljoner kronor i koncernbidrag, pengar som ägaren Göteborgs stad investerat i arena- och evenemangsverksamheten. Av dessa 880 miljoner kronor har drygt 377 miljoner kronor betalats direkt till fastighetsägaren Higab i hyra. Den senaste femårsperioden har Got Event bekostat reparationer och underhåll i arenorna för cirka 100 miljoner. Till det tillkommer investeringar för ungefär motsvarande belopp.

Utifrån hyresavtalet har Got Event ett omfattande ansvar för reparationer, underhåll och investeringar i arenorna. Det är ett ansvarsförhållande som skiljer sig markant från till exempel Stockholm där arenorna hanteras av en privat operatör och ägs av staden. Där är det i stället den kommunala fastighetsägaren som årligen får hundratals miljoner i koncernbidrag från Stockholms s tad för de fyra arenorna. Större ombyggnader och investeringar bekostas också av fastighetsägaren/staden utan hyrestillägg för den privata operatören.

Egen modell

Göteborgs stad har valt att samla många arenor – både för inomhus- och utomhusevenemang, liten och stor, i samma bolag. På så vis nås synergier i driften där bland annat personal kan serva flera arenor med olika säsonger. Det ger också en flexibilitet vid stora evenemang då mer än en arena krävs.

Förutom koncernbidraget har Got Event de senaste fem åren skapat egna intäkter på närmare en miljard kronor. Dessa behövs för att klara uppvärmning av Valhallabadet, kylning av isen för hockeyn, skötsel av gräset för fotbollen osv. Dessutom levereras cirka 400 årliga evenemang och 500 000 badbesök.

Det finns en politisk målsättning att arenorna ska vara mötesplatser för alla. Det innebär att vi försöker få till ett utbud som tilltalar många och som också passar olika plånböcker. Det innebär att vi har fria bad för unga och äldre, fri entré till vissa evenemang och upp emot 20 000 uthyrningstimmar till föreningslivet varje år. Om besökarens plånbok skulle vara avgörande så skulle det bli ett väldigt ensidigt utbud, tillgängligt för få.

Bettan Andersson (V)

ordförande Got Event

Robert Hammarstrand (S)

vice ordförande Got Event

Elisabet Rothenberg (M)

andre vice ordförande Got Event