Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vi stärker skolan på vetenskaplig grund

Eleverna är alltför viktiga för att utsättas för ryckighet och godtycke, därför är ledorden breda uppgörelser och förändringar baserade på forskning, skriver Karin Pleijel (MP) och Ann-Sofie Hermansson (S).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Pisa 2016, 7/12

Hanna Fager, Volvo Cars med flera uttrycker en oro kring hur skolan rustar eleverna för framtiden. De menar att alltför få elever väljer matematik och teknikintensiva utbildningar, just det som krävs i tider av digitalisering och automatisering. Årets Pisa-rapport visar att trenden nedåt kan vara bruten, men resultaten i naturvetenskap och matematik ligger fortfarande lägre i jämförelse med början av 2000-talet.

Vi delar artikelförfattarnas bild att vi behöver komma mycket längre inom dessa områden. En del är att bekämpa den utbredda myten att talang är nödvändig för att utveckla kunskaper i matematik.

Obegränsade skolbesök

Inspiration för naturvetenskap ger vi genom obegränsade skolbesök på Universeum för alla stadens fjärdeklassare. Detta används av många, men fler skolor behöver hitta fungerande former för att fullt ut använda denna möjlighet.

I stadsdelarna Lundby och Västra Göteborg tar vi nu fram konceptförskolor med teknik i fokus. Att både pojkar och flickor tidigt får möta teknik i ett tillåtande klimat är en viktig del. För att det ska bli riktigt bra måste också deras lärare få en grundtrygghet i teknik. Glädjande nog ökar antal sökande till både teknik- och naturvetenskapligt program på gymnasiet, den trenden hoppas vi fortsätter.

Vetenskapligt förankrade

Lokalt har vi i bred enighet beslutat om att centralisera skolans organisation. Vi tar med oss de goda samverkansformer som stadsdelarna utvecklat. Göteborgs skolutredning ger också många vetenskapligt förankrade förslag på hur elevernas utveckling kan säkras framåt.

Eleverna är alltför viktiga för att utsättas för ryckighet och godtycke, därför är ledorden breda uppgörelser och förändringar baserade på forskning och gärna fler pilotverksamheter i staden som forskas på. Vi arbetar målmedvetet och envist för att skolan ska stå stark, och bli bättre för varje dag som går.

Karin Pleijel (MP)

skolkommunalråd

Ann-Sofie Hermansson (S)

kommunstyrelsens ordförande i Göteborg