Vi måste driva våra bilar på ren el

Mer än hälften av all nybilsförsäljning måste snart vara av laddbara bilar för att Sverige ska nå sin koldioxidminskning till 2030. Vår önskan är därför att biltillverkare tar fram och marknadsför plug-in-hybrider och gör allt som går för att leveranstiderna på dessa bilar hålls så korta som möjligt, skriver Mats Williander och Ann-Charlotte Mellquist, seniorforskare.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Civilisationen står inför en klimatutmaning som är mycket illavarslande och kräver omgående mycket kraftfulla åtgärder. Sveriges Riksdag har beslutat om en koldioxidminskning i transportsektorn på 70 procent till 2030. Våra forskningsstudier visar att detta i realiteten betyder att minst 60 procent av all nybilsförsäljning behöver vara laddbara bilar redan från 2020. Alltså bilar som kan laddas med sladd direkt från elnätet, som rena elbilar och plug-in-hybrider.

Det kan låta extremt tufft att nå en sådan nybilsförsäljning på två år, men det kan gå om viljan finns, vilket bland annat de fem framsynta företagen Ikea, Vattenfall, Rise, Skanska och Scania visade i sin debattartikel i GP 25/9. Genom att enbart tillhandahålla laddbara bilar med sladd kan företag bidra till en snabbare ökning av rätt sorts elbilar i nybilsförsäljningen.

ANNONS

Toyotas reklam, bland annat i tv och på deras hemsida “Vi väljer el utan sladd” där de hävdar att “Vi väljer att ge dig en bil som kan köras i snitt 50 procent på el” riskerar enligt vår uppfattning att vilseleda bilköpare som vill bidra till samhällets mål genom att “välja en bil som går på el”. Bilköpare med begränsad detaljkunskap kan förledas att, på felaktiga grunder, välja en elhybrid istället för en plug-in-hybrid.

En bil utan laddning från elnätet (elhybrid) är i huvudsak en teknologi som ger en drivlina med förbränningsmotor en högre verkningsgrad. Genom ett litet batteri och elmotor i drivlinan kan hybridbilen ta tillvara bland annat bromsenergi. Det går också att låta förbränningsmotorn arbeta på mer optimala varvtal och därmed få ut mer energi ur bränslet än annars. Att hävda att man “kan köra i snitt 50 procent på el” är, enligt vår uppfattning vilseledande. El är inte en energikälla utan bara en energibärare. Den el som driver fram bilen kommer i en vanlig elhybrid alltid från bilens fossila drivmedel, i Toyotas fall bensin. Är det bromsenergi så var det bilens drivmedel som skapade hastigheten som sedan bromsades bort. Möjligtvis kan det vara energi från en nerförsbacke, men någon gång kör man uppför och då är det fossil bensin som går åt. Med en elhybrid kommer energin alltså alltid från bilens drivmedel medan en laddhybrid får en del av energin från våra kraftverk (vatten, vind, kärnkraft, kol, sol-el och så vidare). I takt med att kol och andra fossila energikällor fasas ut, blir elen och därmed plug-in-hybriden och elbilen mer och mer hållbart och vi går mot ett fossilfritt transportsystem.

ANNONS

Drivas av "ren el"

En hybridbil utan möjlighet att laddas med sladd från elnätet är alltså inte något annat än en bensinbil med relativt sett högre verkningsgrad. För att ha en chans att nå våra mål behöver Sverige och världen bilar i så hög grad som möjligt drivs med ”ren el” från elnätet.

Vår önskan är därför att biltillverkare tar fram och marknadsför plug-in-hybrider, gärna med en verklig elkörsträcka på 60 till 80 kilometer, och gör allt som går för att leveranstiderna på dessa bilar hålls så korta som möjligt. Plug-in-hybrider ger flest el-mil per kWh batterikapacitet – ofta till och med mer än rena elbilar – och efterfrågan kommer att fortsätta öka. Detta hjälper Sverige att nå klimatmålen och mänskligheten att möta Parisavtalet och klimathotet. Enbart fossildrift – även genom “el utan sladd” – är passé.

Mats Williander

PhD, seniorforskare, Sustainable Business RISE ICT Viktoria

Ann-Charlotte Mellquist

seniorforskare, Sustainable Business, RISE ICT Viktoria

ANNONS