Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Krzysztof Kopij

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Vi måste agera mot olyckorna på ridvägarna

De som trotsar cykel- och mopedförbudet på våra ridvägar håller ofta hög fart och utsätter både sig själva, hästar och ryttare för stora risker. Vi måste agera nu innan någon människa skadas allvarligt eller till och med avlider, skriver bland andra Jörgen Fogelklou (SD).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Göteborg har många fantastiska naturområden och parker som berikar göteborgarnas friluftsliv. Även tillresta turister och besökare uppskattar våra grönområden. Vi har ett bra samarbete med grannkommunerna när det gäller Bohusleden som sträcker sig över flera kommuner. Det finns ett stort antal motionsspår i staden, flera av dessa är även elljusspår. Motionsspåren är uppskattade och välanvända av göteborgarna. De kan enkelt hittas via friluftskartan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Mountainbikesporten är populär och ska naturligtvis kunna utövas, problem uppstår när ridsport och cykelsport utnyttjar samma vägar. Det får inte råda något tvivel om att Göteborg värnar om de få ställen där ryttare och hästar har en fristad.

Staden förvaltar 70 km ridväg som är fördelade på flera platser i staden. Ridvägarna är mycket uppskattade av hästägare och ridsportintresserade.

Tyvärr respekteras inte cykel- och mopedförbudet på dessa ridvägar, vilket ledde till en tragisk olycka i maj 2019. En häst skrämdes till panik av tjutande bromsar. Den skenade ut över ett stup, skadades svårt och avlivades på plats.

Mountainbikesporten är populär och ska naturligtvis kunna utövas, problem uppstår när ridsport och cykelsport utnyttjar samma vägar. Det får inte råda något tvivel om att Göteborg värnar om de få ställen där ryttare och hästar har en fristad. De cyklister som trotsar förbudet håller ofta hög fart på ridvägarna och utsätter både sig själva, hästar och ryttare för stora risker. Det man lätt glömmer är att hästar är stora djur som kan väga upp till 1 000 kg.

Vi måste agera nu innan någon människa skadas allvarligt eller till och med avlider.

Sverigedemokraterna i Göteborg anser att förbudet måste respekteras och problemet lösas innan fler allvarliga olyckor inträffar.

Det bör även ses över om stockar kan läggas tvärs över entréerna till ridvägarna för att ytterligare markera att cykling inte är tillåten. Om det visar sig att problemet fortsätter trots kompletterad skyltning bör staden överväga ett ökat samråd med polisen och se till att dessa överträdelser bötfälls.

Ett första steg mot att freda ryttare och hästar är att komplettera skyltningen på våra ridvägar med en tydlig cykelförbudsskylt. SD har därför som enda parti i park- och naturnämnden yrkat på att alla ridvägsskyltar ska kompletteras med en förbudsskylt. Kostnaden för detta är mycket liten i förhållande till det lidande som varje olycka orsakar.

Det bör även ses över om stockar kan läggas tvärs över entréerna till ridvägarna för att ytterligare markera att cykling inte är tillåten. Om det visar sig att problemet fortsätter trots kompletterad skyltning bör staden överväga ett ökat samråd med polisen och se till att dessa överträdelser bötfälls.

SD tar ansvar för ridsporten och dess utövare genom att ta problemet på största allvar. Vi lägger därför förslaget om kompletterad skyltning av ridvägar på park- och naturnämndens sammanträde i augusti.

Jörgen Fogelklou (SD)

kommunalråd, Göteborg

Björn Tidland (SD)

ledamot Park- och Naturnämnden, Göteborg