Vi kan inte inbilla oss att vi kan fortsätta flyga som vanligt

Ingen har påstått att minskat flygande är den “stora lösningen på klimatet”. Men det är en lösning av många som krävs, skriver Jakop Dalunde och Markus Barnevik Olsson, Miljöpartiet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Replik

30/1 Vi kan inte inbilla oss att alla ska åka tåg i stället för att flyga

I Sverige har tågresandet ökat i tre decennier och nattågsbiljetterna säljer som smör i hela Europa. Nya tåg-startups har dykt upp, senast European Sleeper som i maj öppnar linjen Berlin-Amsterdam-Bryssel. Österrikiska ÖBB storsatsar på nya tåglinjer, senast från Wien till den italienska västkusten. Både SJ och Snälltåget trafikerar nattågslinjer från Sverige till Tyskland i sommar.

Trots att SRF påstår att tåg endast är ett alternativ till flyg på kortare sträckor och att längre tågresor aldrig kan konkurrera med flyg är efterfrågan otvivelaktigt hög. Det visar inte minst initiativ som Tågsemestergruppen på Facebook, där över 150 000 frustrerade svenskar samlas kring behovet av bättre och längre tågförbindelser i hela Europa.

ANNONS

Anpassa resandet

Ingen har påstått att minskat flygande är den “stora lösningen på klimatet”. Men det är en lösning av många som krävs. Om 27 år ska EU ha nått nettonollutsläpp. Vi måste anpassa resandet till den realiteten, annars sviker vi såväl ressugna resenärer som dagens unga. Vi kan inte inbilla oss att vi kan fortsätta flyga som vanligt och vi är många decennier bort ifrån att exempelvis elflyg kan ersätta dagens fossila flygande för längre sträckor.

Österrike och Frankrike har stoppat korta inrikesflyg till förmån för tågen. I Frankrike kom förslaget från vanliga medborgare som både vill minska utsläppen och fortsätta resa. Det är ett klokt beslut. Om mindre än tre år kommer flygen att behöva betala för hela sin klimatpåverkan inom ramen för EU:s utsläppshandel, vilket gör fossilt dyrare till förmån för hållbart resande. Resebyråer, såväl som den nationella politiken, gör klokt i att hänga med i utvecklingen – annars blir det dyrt.

Långdistanstågens popularitet visar att medborgarna förstår vad klimatomställningen kräver: ett hållbarhetstänk som också präglar hur vi reser

Debattören menar att internationellt tågresande präglas av administrativa hinder och flaskhalsar. Men det kan snart bli ett minne blott. Jakop Dalunde (MP) förhandlar nu EU:s transportinfrastruktur som avgör vilka tågsträckor som kommer rustas upp och byggas ut. Endast en biljett för resan mellan exempelvis Rom och Göteborg kan bli verklighet genom ny lagstiftning i vår, om inte högerblocket lägger krokben.

ANNONS

EU:s klimatmål kräver en systematisk beteendeförändring i hur vi ser på resande. Långdistanstågens popularitet visar att medborgarna förstår vad klimatomställningen kräver: ett hållbarhetstänk som också präglar hur vi reser.

Där SRF ser omställningen som tidsslöseri ser vi möjligheter, när Sveriges regering bromsar ökar vi takten. MP kommer att fortsätta kämpa för ett hållbart och integrerat EU som går på räls.

Jakop Dalunde, EU-parlamentariker och medlem i transportutskottet (MP)

Markus Barnevik Olsson, klimatpolitisk talesperson Gröna Studenter

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS