Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Jag har ofta tänkt att någon ”annan” får ta ledning i frågan. Problemet är att jag aldrig träffat personen ”Annan”. Vi ledare behöver ta ställning och släppa tanken på att någon annan löser det. Vi har medverkat till att skapa problemet och det är vårt ansvar att vara en del av lösningen. Bild: Jason DeCrow
Jag har ofta tänkt att någon ”annan” får ta ledning i frågan. Problemet är att jag aldrig träffat personen ”Annan”. Vi ledare behöver ta ställning och släppa tanken på att någon annan löser det. Vi har medverkat till att skapa problemet och det är vårt ansvar att vara en del av lösningen. Bild: Jason DeCrow

Vi företagsledare måste ta klimathotet på allvar

Företagsledare behöver bli ännu tydligare förebilder, sticka ut hakan och jobba snabbare för en grön omställning – men små och medelstora företag behöver hjälp. Vi kan helt enkelt inte chansa på att vetenskapen har fel, skriver Pontus Cornelius koncernchef Ernströmgruppen

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Mycket har hänt inom klimatsmart företagande sedan jag för två år sedan skrev artikeln ”Släpp sargen och kom in i matchen”. Vetenskapen har fortsatt lägga fram bevis på att vår generation ledare, vår gemensamma livsstil och sättet vi bedrivit företag de senaste 50 åren har påverkat klimatet på ett sätt som är svårt att förhålla sig till.

Samtidigt skapas enastående affärsmöjligheter i denna omställning – under förutsättning att vi väljer att se och agera istället för att göra det till en politisk fråga, ifrågasätta vetenskapen eller häckla en 17-årig flicka som har haft modet att ställa sig upp för vår generations kanske viktigaste fråga. Klimatfrågan är helt enkelt inte längre politiskt och antiföretagande. Det är en hörnsten i framtidens företagande.

Vi behöver hjälp

De stora, internationella företagen har börjat ta frågan på allvar, och detta behöver också lyftas i Sverige, där över 99 procent av företagen är små eller medelstora. Men vi behöver hjälp. Kan storföretagen med sina erfarenheter, kompetenser och resurser göra en klimatsatsning mot sina leverantörer liknande den som gjordes på 1990-talet kring kvalitet? Då sattes standarder, man ställde krav, utbildade och erbjöd verktyg inom 5S, Lean och Kaizen. Det skulle ge storföretagen ett ännu starkare underleverantörsnät, småföretagens konkurrenskraft skulle öka och Sverige stärka sin marknadsposition i en alltmer klimatmedveten värld.

Uppenbart imageproblem

Vid eventet HIP2020 fick jag en rejäl reality check. En ungdom som lyssnat på mitt föredrag sa efteråt: ”Vi var inne och lyssnade på koncern-vd:n Pontus. Det var superbra! Jag trodde inte att vd:ar brydde sig om miljön. I skolan så snackar vi mest om att företagen bara kör på utan att bry sig, men så verkar det ju inte alls vara”.

Om detta är nästa generations bild av oss ledare så har vi inte bara ett uppenbart imageproblem utan vi borde också ställa oss frågan hur våra bolag i framtiden över huvud taget kommer att vara relevanta för dagens unga.

Jag har ofta tänkt att någon ”annan” får ta ledning i frågan. Problemet är att jag aldrig träffat personen ”Annan”. Vi ledare behöver ta ställning och släppa tanken på att någon annan löser det. Vi har medverkat till att skapa problemet och det är vårt ansvar att vara en del av lösningen.

Pontus Cornelius, koncernchef Ernströmgruppen