Vi behöver en stad där människor tar mest plats - inte bilar

Flyborg odlar myten att bara rika människor har råd att köpa elbil. Redan idag finns det gott om begagnade el- och gasbilar och när miljözonerna införs kommer utbudet vara större och priserna lägre, skriver Karin Pleijel (MP)

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

2/12 MP gör innerstan till ett dött rikemanscentrum med sitt bilförbud

2017 antog Liberalerna på sitt landsmöte ett klimatpolitiskt program att miljözoner bör införas i fler städer och att man i vissa områden bara skulle tillåta fossilfria fordon. Exakt det som nu ska utredas i Göteborg. Det Eva Flyborg beskriver som bilhat är alltså saker hennes parti själva röstat för. Det avgående styret, som Liberalerna ingår i, har dessutom utrett hur man kan använda miljözon klass 2 i Göteborg.

I Göteborg dör cirka 300 personer i förtid varje år på grund av luftföroreningar och långt fler lider i sin vardag av ökande buller och trängsel. Luftföroreningar riskerar allvarliga hälsoeffekter och påverkar utvecklingen hos barn. Det är ett problem att ta på allvar. Flyborg kallar åtgärderna för bilhat - åtgärder som hon själv röstat för att utreda.

ANNONS

Införas stegvis

Vi förstår att miljözoner kan skapa oro för invånare såväl som företag. Därför är det viktigt att politiker är ärliga och inte sprider felaktig information om vad olika förslag innebär. Det skadar Göteborg. Det tillträdande styret är överens om att miljözon klass 3 ska införas stegvis i de områden där behovet är som störst, i första hand i helt nybyggda områden och i Göteborgs innerstad. För att bostäder, förskolor och butiker ska få plats i centrum behöver transporterna vara yteffektiva. Kollektivtrafik, cykel, elbilspooler och mikromobilitetstjänster ger fler möjligheten att resa hållbart. Främst kan miljözonen bli aktuellt i områden där det idag inte går att bygga hus och förskolor på grund av för höga luftföroreningar och buller.

Flyborg odlar myten att bara rika människor har råd att köpa elbil. Redan i dag finns det gott om begagnade el- och gasbilar och när miljözonerna införs kommer utbudet vara större och priserna lägre. Men vi håller med om att det för många är för dyrt idag. Därför beklagar vi att Liberalernas SD-beroende högerregering gjort elbilar 70 000 kronor dyrare över en natt när de tog bort elbilsbonusen.

Det handlar alltså om en geografiskt begränsad yta som de flesta enkelt kan ta sig fram över till fots

Vidare påstår Flyborg att vi vill förbjuda bilar i hela innerstan i Göteborg. Det stämmer inte. Det nya rödgröna styret är överens om att utreda hur området inom Vallgraven kan göras bilfritt till 2035. Det handlar alltså om en geografiskt begränsad yta som de flesta enkelt kan ta sig fram över till fots. Det ska förstås gå att ställa bilen i närheten. Servicetransporter och människor med rörelsehinder utgör också undantag.

ANNONS

Den nya regeringens neddragningar av klimatpolitiken har fått hård kritik från många håll, inte minst näringslivet. Det är en väg som vi inte vill gå. Vi kommer arbeta för ett attraktivt Göteborg som senast 2030 blir en av EU:s 100 första klimatneutrala städer, ett mål som även det avgående styret med Liberalerna ställt sig bakom.

Vi behöver ställa om till en klimatneutral stad där människor och folkliv får plats, och transporter sker yteffektivt.

Karin Pleijel (MP) kommunalråd med ansvar för stadsmiljö

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS