Hur många fler unga människor ska jag i egenskap av lärare lotsa vidare till en oviss framtid där möjligheterna stryps och reduceras? skriver debattören.
Hur många fler unga människor ska jag i egenskap av lärare lotsa vidare till en oviss framtid där möjligheterna stryps och reduceras? skriver debattören. Bild: Anders Wiklund/TT

Varje F-betyg riskerar att offra elevens framtid

När vi lärare sätter betyg F dömer vi elever som redan brukar ha det tufft till en ännu tuffare framtid. Att klara grundskolan med godkända betyg spelar roll både för elevernas mående och deras chanser att få komma in i arbetslivet. Vi behöver en betygsskala som ser på kunskap på ett bredare sätt, skriver Maria Wiman.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

I Sverige har vi skolplikt. Det betyder att alla barn från förskoleklass till årskurs nio är nödda och tvungna att gå till skolan varje dag. Barn som inte uppfyller denna plikt utreds, socialtjänst kopplas in, en apparat av otaliga möten och stor administration tuggar igång. Vi har alltså ett skolsystem där elever matas in på ena sidan, likt produkter i en jättelik fabrik, där de årskursvis förväntas trampa på samma stigar och följa samma mönster för att sedan spottas ut på andra sidan med enhetliga kunskaper.

Men det finns ett jättelikt problem. I vår obligatoriska skola kommer nämligen 15 procent av våra barn att komma ut på andra sidan med en stämpel som vittnar om att de är underkända. Dessa nästan 16 000 elever kommer i årskurs nio att halta ut ur en bindande grundskola som inte kunnat möta deras behov och därmed kommer de oundvikligen att förpassas till samhällets sidospår. Gymnasieskolans program finns nämligen inte tillgängliga för den som är stämplad som icke godkänd. För den som avviker från de karga matriser som vi människor hittat på kommer dörren att vara stängd.

ANNONS

Vi vet i dag att avklarad grundskola är en viktig skyddsfaktor för att klara psykiska påfrestningar senare i livet och en viktig förutsättning för att komma in i arbetslivet. Det finns samband mellan kompletta skolbetyg och psykisk hälsa. Forskare på Karolinska institutet har också konstaterat att det finns samband mellan ofullständiga betyg, drogmissbruk och suicid. Med detta i bakhuvudet kan jag inte låta bli att förtvivlas över det system jag som lärare befinner mig i och vilka konsekvenser min goda vilja och mitt dagliga arbete kan få för den elev som inte riktigt passar in i den snäva mall som vi människor uppfunnit.

Effekter av betyget F

Jag tänker på den där killen med pansar i blicken. Han kom till mig sent i högstadiet med en skolgång kantad av mobbning, otrygghet och skolk. Efter år av sporadisk skolgång började han i slutet av grundskolan komma varje dag. Han log allt oftare och något av det där hårda i blicken mjuknade. När jag fick problem med datorn hjälpte han mig utan att blinka, han löste det varje gång. Men hans luckor i svenska var för stora och han uppfyllde inte alla kriterier för godkänt. Jag försökte desperat att plåstra och plåstra men ärren satt för djupt. Han fick F av mig. Jag lät domen falla och påföljden blev utanförskap.

ANNONS

Och jag tänker på alla andra som passerat genom åren. Jag tänker på hon med skärsåren på underarmarna som hade fullt upp med att hålla näsan över vattenytan, när elevhälsan inte hade tid och kön till BUP segade sig fram. Hon fick F för att hon inte orkade prestera sitt sista år i grundskolan.

Jag vill inte sätta F mer. Jag vill inte stänga fler dörrar. Jag vill ha en betygsskala som visar fler nyanser

Jag tänker på moppekillen som spenderade all sin tid i garaget, han som hjälpte mig när jag fick punka på cykeln en sen eftermiddag i oktober. Han hade så många kunskaper men inga av dem var tillräckliga för att få godkänt hos mig och mina stelbenta styrdokument. Och jag tänker på han vars bror var kriminell, han som hade så svårt för att läsa och där en timme i veckan hos specialläraren inte var tillnärmelsevis tillräckligt för att rädda honom. Jag minns hans järnhårda och orubbliga blick när han fick beskedet att han skulle få F i svenska. Jag vill inte tänka på vad min myndighetsutövning den dagen dömde honom till.

Ovärdigt experiment

Jag tänker på alla barn som av plikt kommer till vårt stela system där alla förväntas följa samma spår men där inga resurser finns för den som snavar, vacklar eller snubblar på vägen. Hur många fler unga människor ska jag i egenskap av lärare lotsa vidare till en oviss framtid där möjligheterna stryps och reduceras? Hur länge ska detta ovärdiga experiment få fortgå?

ANNONS
Maria Wiman.
Maria Wiman. Bild: Linnea Bengtsson

Jag valde läraryrket av passion och iver. Jag ville sprida entusiasm över mina ämnen. Jag ville öppna dörrar, tända vilda eldslågor och på lång sikt förändra världen. Min ambition var aldrig att mäta elever enligt förutbestämda strama mallar. Jag ville aldrig bidra till att någon skulle känna sig misslyckad. Tvärtom ville jag ge alla barn möjligheten till en hisnande framtid. Jag vet ju att alla har potential. Om jag lyfter blicken från de tufft avgränsade kunskapskraven och den ettriga mätbarhetshetsen vet jag ju att varenda unge som går in i skolbyggnaden har en given plats i vårt samhälle.

Jag vill inte sätta F mer. Jag vill inte stänga fler dörrar. Jag vill ha en betygsskala som visar fler nyanser och där ingen människa ska dömas ut som icke godkänd. Det handlar inte om att sänka kraven utan om att se på kunskap i en bredare skala. Det handlar inte om att alla ska gå de svåraste akademiska utbildningarna men alla ska åtminstone få en chans till vidare studier.

För höge farao – det är ju våra barn vi pratar om. Vi kan inte offra dem.

Maria Wiman, lärare

LÄS MER:Fel att bara slopa gränsen för godkänt i skolan

LÄS MER:Erza och Filip ser fram emot det nya betygssystemet

LÄS MER:Så höga betyg fick eleverna på Göteborgs grundskolor

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS