En film, ett musikstycke eller en bild kan vara nyckeln för att förstå historia, språk eller fysik, skriver Gustav Fridolin (MP).
En film, ett musikstycke eller en bild kan vara nyckeln för att förstå historia, språk eller fysik, skriver Gustav Fridolin (MP).

Varifrån kommer det borgerliga ointresset för bildning?

Frågan är hård, men de borgerligas motstånd mot estetiska ämnen är hårdare. I riksdagen vill nu Moderaterna, Liberalerna, Centern och Kristdemokraterna tillsammans med Sverigedemokraterna stoppa regeringens initiativ för att alla gymnasieelever ska få läsa ett estetiskt ämne igen. Det är att vända sig bort från hur världen förändras och kunskap söks, skriver Gustav Fridolin (MP).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Estetiken är inte ett sätt att förgylla världen eller förströ hjärnan. Det är ett sätt att förstå världen och aktivera hjärnan. Medan de borgerliga avfärdar kultur i skolan som oviktigt, arbetar partikelfysiklaboratoriet Cern aktivt med att föra samman konstnärer och forskare i syfte att bryta stuprör och skapa ny kunskap.

Det låter ibland som om Sveriges framtid och konkurrenskraft uteslutande hänger på skattesatser, marginaleffekter och börskurser. Men hela vår framtid handlar om att våra unga får redskapen att förstå och förändra världen. Där spelar de estetiska ämnena stor roll.

Kunskap blir konst

En film, ett musikstycke eller en bild kan vara nyckeln för att förstå historia, språk eller fysik. All kunskap blir också konst innan den blir kunskap igen: Den filtreras genom språket. Förståelsen kräver av eleverna att kunna hantera olika begreppsvärldar. Sannolikt är det därför som förmågan att tillgodogöra sig också andra ämnen hänger intimt samman med förmågan att uttrycka sig estetiskt. Forskning har visat hur språkutvecklingen underlättas hos barn som får musiklektioner i tidig ålder. Tidig musikundervisning kan också stimulera matematisk utveckling.

ANNONS

Allt fler yrken kreativa

De stora svenska exportindustrierna kring musik och design är beroende av att alla kommer i kontakt med olika kulturella uttryck och får möjlighet att utveckla sina talanger. I allt fler yrken även utanför de som benämns kreativa behöver medarbetarna idag estetiska kunskaper. Många behöver i sitt jobb kunna presentera en tjänst eller produkt, konceptualisera sitt företags verksamhet eller klara av att förstå olika kulturella uttryck. Något alla som brottats med ett bildspel i datorn inför en kundpresentation kan vittna om.

Under den borgerliga regeringstiden prioriterades kulturen i skolan ner. Förutsättningarna för kulturskolorna försämrades och i gymnasiet tog man aktivt bort estetiska ämnen för de allra flesta elever. Regeringen har i stället investerat i kultur- och musikskolan och för första gången arbetat fram en nationell politik. Men när regeringen nu går fram med förslag om att ge minst ett estetiskt ämne till alla gymnasieelever väljer de borgerliga partierna att försöka stoppa detta tillsammans med Sverigedemokraterna.

När röda mattan och premiärerna lockar kan ni lita på att vi ändå kommer att se dem där, det borgerliga ledarskiktet. När det gäller att mingla med skådespelare och de artister som utgör det svenska musikundret så är de inte sena att tacka ja. När de ska piffa upp sina tal om affärer och export, så kan ni lita på att de kommer att fortsätta nämna de kreativa näringarna.

ANNONS

Applåderar stjärnorna men struntar i barnen

Kommer ni ihåg Småstjärnorna? Förväntansfulla barn pratade nervöst men lustfyllt med Agneta Sjödin om sina drömmar innan de tog steget igenom porten och förvandlades till sina stora förebilder. Jag kan inte skaka av mig känslan att de borgerliga partierna gärna applåderar stjärnorna, men struntar i barnen på den andra, ännu inte så glamorösa, sidan porten.

De borgerliga partierna vill ha den kreativa kakan kvar, men vägrar vara med och baka den. Det duger inte.

Gustav Fridolin (MP)

språkrör för Miljöpartiet de gröna

ANNONS