Risken är överhängande att vi med ett blåbrunt regeringsunderlag återvänder till en nyliberal avreglerad transportmarknad där lägsta pris och sämsta arbetsvillkor blir en konkurrensfördel, skriver debattören.
Risken är överhängande att vi med ett blåbrunt regeringsunderlag återvänder till en nyliberal avreglerad transportmarknad där lägsta pris och sämsta arbetsvillkor blir en konkurrensfördel, skriver debattören. Bild: Thomas Johansson / TT

Var är kravlistan som säkrar yrkesförarnas trygghet?

Sverigedemokraterna hävdar att de varit drivande i att lyfta problemen inom åkeribranschen. Denna verklighetsbeskrivning gör mig förbannad, men inte överraskad. Det är inte första gången SD ägnar sig åt historieförfalskning, skriver Tomas Eneroth (S).

ANNONS
|

Slutreplik

17/10 Jimmie Åkesson bryr sig inte om svenska yrkesförare

21/10 Regeringen har misslyckats med att hjälpa svenska yrkesförare

Det var den socialdemokratiska EU-parlamentarikern Jens Nilsson som tog initiativ till att uppmärksamma chaufförers usla arbetsvillkor, som rått efter en nyliberal avregleringsvåg. Jens Nilsson utsågs även till EU-parlamentets huvudförhandlare för att ta fram nya cabotageregler. Den processen ledde till att Sverige med flera andra länder tog strid för yrkesförarnas arbetsvillkor.

Natten mellan den 3 och den 4 december 2018 var jag som ansvarig minister med om att ro reformpaketet i land. Då förhandlade jag och mina europeiska transportministrar fram nya regler om kör- och vilotider, tillsammans med att svenska löner och villkor ska gälla för alla utländska åkerier som utför inrikes transporter i Sverige. Detta reformpaket innebär helt andra förutsättningar för kontroll och för ordning och reda i yrkestrafiken i hela EU.

ANNONS

Det är en öronbedövande tystnad från SD, alltmedan vi som regering agerar för att försvara mobilitetspaketet.

Problemet för SD är att de finns i den partigrupp där det polska regeringspartiet Lag och rättvisa är ledande. Hur agerar SD när deras partivänner i EU-parlamentet vill stoppa mobilitetspaketet? Har de agerat på EU-nivå för att säkerställa att mobilitetspaketet, som är så viktigt för Sveriges åkerinäring och svenska yrkeschaufförer, ska kunna leva vidare?

Trots att jag frågat flera gånger får jag inget svar. Det är en öronbedövande tystnad från SD, alltmedan vi som regering agerar för att försvara mobilitetspaketet.

Regeringen tänker inte acceptera att en sådan viktig reform stoppas av högerpopulistiska och nationalistiska krafter i EU.

Blåbrunt regeringsunderlag

På samma sätt är det nationellt. SD har gett regeringen beröm för våra reformer på området. Men faktum är att Jimmie Åkesson, Thomas Morell och Peter Lundgren vill samarbeta med Moderaterna. De vill att Ulf Kristersson ska bli statsminister, utan att ställa några som helst krav på vad en moderatledd regering skulle komma att göra inom yrkestrafiken. Risken är överhängande att vi med ett blåbrunt regeringsunderlag återvänder till en nyliberal avreglerad transportmarknad där lägsta pris och sämsta arbetsvillkor blir en konkurrensfördel.

Så frågan till SD kvarstår: Var är kravlistan till Moderaterna som säkrar yrkesförarnas trygghet?

Sverigedemokraternas stora bekymmer är att de, både i Sverige och på EU-nivå, samarbetar med krafter som vill något helt annat än det de säger sig stå för.

Regeringen har drivit igenom flera reformer för att stärka svensk åkerinäring och skapa schysta villkor inom transportbranschen. Nu kommer facken tillsammans med arbetsgivarna och branschen säkra att svenska löner och villkor ska gälla från dag ett.

ANNONS

Sverigedemokraternas stora bekymmer är att de, både i Sverige och på EU-nivå, samarbetar med krafter som vill något helt annat än det de säger sig stå för. Det går inte att förklara bort. Det kommer yrkesförarna syna i valet 2022.

Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS