Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tåg, motorvagn, Regina, Västtrafik, persontåg, pendeltåg, dubbelspår, järnväg Bild: Stefan Bennhage

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Vårt mål är att alla resenärer ska känna sig trygga

Kollektivtrafikens roll är att erbjuda människor resor. Målet är att både resenärer och servicepersonal ska känna sig trygga när de reser med oss. Den verklighet ni beskriver är ett misslyckande för alla, skriver Jarl Samuelsson, Västtrafik.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Stökiga tåg, 4/10

Vi har en nollvision om hot och våld ombord på våra fordon och behöver hitta verktyg som hjälper oss att skapa den tryggheten. Vi kommer aldrig acceptera otrygghet och kriminalitet i kollektivtrafiken.

Kollektivtrafiken är en av de största allmänna platserna vi har i vårt samhälle. Det som sker i övriga samhället återfinns även här. För oss är det viktigt att komma tillrätta med problematiken, men vi kommer inte kunna hantera det på egen hand. Otrygghetsproblem måste motarbetas i samarbete med flera goda krafter, målmedvetet och under en lång tid.

Nära samarbete

Även om arbetsmiljöansvaret enligt lag ligger på arbetsgivaren, som är trafikföretaget, ser vi att vi också har ett ansvar att bidra till en ökad trygghet i kollektivtrafiken. Vi arbetar därför i nära samarbete med trafikföretagen såväl som polisen, räddningstjänsten, kommuner, skolor och brottsförebyggande råd.

Vårt trygghetsskapande arbete utgår ifrån fyra områden som ska täcka in hela resan; kund, medarbetare, fordon samt hållplatser och terminaler. De senaste åren har vi, tillsammans med trafikföretagen, gjort en rad insatser, som i mångt och mycket utgår ifrån att ge ombordpersonalen stöd att kunna utföra sitt arbete och få hjälp när det väl behövs.

Omfattande insatser

Vi har satt in väktare, trygghetsvärdar, fältassistenter och nattvandrare. Vi har utbildat medarbetare i att kunna hantera otrygga situationer, gjort informationsinsatser till resenärer kring vad som gäller inom kollektivtrafiken och nått ut till skolungdomar inom konceptet ”Människan bakom uniformen”. Vi har också infört kroppsburna kameror som ombordpersonalen har på sig, övervakningskameror och andra tekniska hjälpmedel.

Flera av dessa insatser har gett goda resultat, med en ökad upplevd trygghet ombord. Men det är tydligt att det ändå inte räcker hela vägen fram. Vi kommer därför fortsätta arbeta för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för att såväl personal som resenärer ska känna sig trygga i trafiken.

Att backa upp ombordpersonalen ser vi som en självklarhet. Ni spelar en mycket viktig roll för tryggheten och trivseln i kollektivtrafiken. Genom undersökningar vet vi att våra kunder också uppskattar den service och närvaro som ni ger.

Jarl Samuelsson

chef Västtrafiks affärsenhet