Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

David Lega (KD) och Nina Miskovsky (M).

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Välkommet att V intresserar sig för hemtjänsten

Hemtjänstens problem stavas inte privatiseringar. Däremot kan en ökad mångfald och ökat utbud av tjänster i hemmet bidra till att möta hemtjänstens utmaningar, skriver David Lega (KD) och Nina Miskovsky (M).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik, Hemtjänsten Göteborg, 20/2

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är ett välkommet intresse för hemtjänsten som Daniel Bernmar (V) efter fyra år som ansvarig för stadens äldreomsorg visar från oppositionsbänken. Men vi måste ändå beklaga att engagemanget mest används som ursäkt i kampen mot privatisering. Den hetsprivatisering som Daniel Bernmar talar om handlar om att Göteborg, många år efter majoriteten av Sveriges kommuner, äntligen låter stadens invånare välja vem som ska utföra hjälpen i det egna hemmet.

Detta trots att det rödgröna styret lyckades förhala verkställandet av ett demokratiskt fattat beslut under så lång tid att Bernmars vevande med begreppet ”hetsprivatisering” nog bör betraktas som ett exempel på självironi.

Det går inte att skylla hemtjänstens mångåriga utmaningar i staden på den valfrihet som äntligen ger den enskilde makt och möjlighet att välja, eller välja bort en hemtjänst utifrån särskilda önskemål eller behov. Detta vet naturligtvis Daniel Bernmar. Han var ju ansvarig för hemtjänsten när ingen fick välja. När Göteborg parkerade sig i bottenligan i nationella jämförelser av nöjdhet med äldreomsorgen i landets kommuner.

Det går inte att skylla hemtjänstens mångåriga utmaningar i staden på den valfrihet som äntligen ger den enskilde makt och möjlighet att välja, eller välja bort en hemtjänst utifrån särskilda önskemål eller behov. Detta vet naturligtvis Daniel Bernmar.

Hemtjänsten finns först och främst till för dem som behöver den. Men eftersom dess viktigaste resurs är medarbetarna så är Bernmars fokus på arbetsmiljö relevant. Vad han dock glömmer bort är att möjligheten att välja utförare av hemtjänst också innebär en möjlighet för medarbetare inom hemtjänst att välja arbetsgivare. Det brutna kommunala monopolet ger engagerad och duktig personal möjligheten att starta egen verksamhet.

Vill vara en attraktiv arbetsgivare

Vår förhoppning är att Göteborg ska ses som en stad som är öppen för mångfald inom äldreomsorgen. Som klarar av att värna likvärdigheten och ändå utgå ifrån den enskildes behov. En stad där idéburna välfärdsaktörer känner sig välkomna och uppskattade i sina ovärderliga insatser. Där privata aktörer vågar investera och bidra till utveckling av god, personanpassad hemtjänst. En kommun som sida vid sida med andra engagerade och professionella aktörer utgör attraktiva arbetsgivare för alla de medarbetare som ägnar dagarna åt att hjälpa, stödja och underlätta livet i hemmen för stadens äldre invånare.

Hemtjänstens problem stavas inte privatiseringar. Däremot kan en ökad mångfald och ökat utbud av tjänster i hemmet bidra till att möta hemtjänstens utmaningar genom att fler människor kan få en hjälp som passar just dem.

David Lega (KD)

kommunalråd med ansvar för äldrefrågor

Nina Miskovsky (M)

kommunalråd med ansvar för stadsdelsnämnder