Västlänken är inget miljöprojekt

Ulf Kamne (MP) påstår att de som är mot Västlänken motarbetar klimatarbetet. Det är tvärtom. Västlänken är inget miljöprojekt. Bygget av den orsakar mer klimatutsläpp än vad som kan sparas in med framtida påstådd minskning av biltrafiken, skriver Hans Sternlycke, Järnvägsfrämjandet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

Miljöpolitik, 21/8

Västlänken bidrar inte till överflyttning från bil- till tågresor. Restiden blir längre än med dagens säckstation, eftersom man först skall ta sig runt i tunneln och sedan skall man ta sig upp till marknivå från en station djupt under.

Kapaciteten blir inte större än nu, även om alla Västlänksstationer får fyrspår. Kapacitetsbristen finns inte på Göteborgs central – utan på spåren in, vilket Riksrevisionen påpekat. Där hade pengarna behövts i stället för i Västlänken, som har en nettonuvärdeskvot på -0,5. För varje satsad krona förlorar man 50 öre. För att få upp lönsamheten har man räknat in intäkterna från en planskildhet för järnvägen i Olskroken, vilken måste byggas i vilket fall, men inte räknat in kostnaderna för den.

ANNONS

Löser inte stora problemet

Skall 30 miljarder kronor, vilket är dagens kostnad för Västlänken (indexuppräknad från 20 miljarder i 2009 års pris) användas på det sättet? Då är tillräckligt skydd mot vatteninläckage med sättningar av hus till följd och parallell säkerhetstunnel bortsparade. Uppriven stad och trafikkaos under byggtiden är inte inräknat.

Det finns inte nog med lastbilar som klarar stadens miljökrav för att frakta spräng- och lermassorna långt ut från Göteborg. Gatorna klarar inte bärigheten. Vi får en uppriven stad och trafikkaos fram till 2026 och kan inte bygga en snabbspårväg genom centrum innan dess. Västlänken gör inget för lokaltrafiken, det stora problemet.

Billigare och bättre

En järnvägstunnel rakt på Centralen kostar kanske 10 miljarder kronor och en högbana samma sträcka och på bro tvärsöver säckstationen kostar enligt CRCC, Chinese Railway Construction Company, tre miljarder kronor, tiondelen. Då slipper man miljöproblem och nedhuggna träd, och man kan börja bygga bostäder och kontor i Gullbergsvass direkt

Hans Sternlycke

vice ordförande Järnvägsfrämjandet

ANNONS