Nyttig från start. Henrik Munck (MP) påstår att Västlänken blir ”ett misslyckat infrastrukturprojekt” om inte övriga investeringar i regionen görs före eller samtidigt. Det stämmer dåligt, skriver debattörerna.
Nyttig från start. Henrik Munck (MP) påstår att Västlänken blir ”ett misslyckat infrastrukturprojekt” om inte övriga investeringar i regionen görs före eller samtidigt. Det stämmer dåligt, skriver debattörerna.

Västlänken är den viktigaste pusselbiten

Västlänken kommer göra det lättare för många tåg att ta sig in och ut ur Göteborg. Den kommer att fylla en viktig funktion för att avlasta den överbelastade Centralstationen. Att därför tro att Västlänken inte gör nytta tyder på bristande insikter. Men Göteborg behöver mer tågsatsningar, därför driver vi på för fler tåg till bland annat Borås, skriver bland andra kommunalrådet Johan Nyhus (S).

ANNONS
|

Replik

Västlänken, 25/1

I Västsverige finns en bred enighet om att det behövs stora satsningar på nya järnvägar. Den allra viktigaste delen är en ny järnväg mellan Göteborg och Borås. I en debattartikel i GP den 25 januari skriver Henrik Munck (MP) om behovet av ytterligare investeringar och vi är helt överens om att fler järnvägar behövs för regionen, för näringslivet och för möjligheten att ställa om till en fossilfri region.

Tyvärr tar Henrik Munck i alldeles för mycket när han ska driva sin åsikt. Han påstår att ”vilken roll och nytta som Västlänken ska göra i Västsveriges trafiksystem har nästan glömts bort”. Det stämmer dåligt med verkligheten. Vi rödgröna tycker inte att de satsningar som Trafikverket föreslagit är tillräckliga. Därför har vi arbetat långsiktigt och systematiskt tillsammans med Västra Götalandsregionen och näringslivet för att få fram beslut om nya investeringsmedel från staten. På samma sätt finns en bred enighet om att nya snabbare järnvägar mellan Göteborg och Stockholm behöver komma på plats snarast.

ANNONS

Stämmer inte

Henrik Munck påstår att Västlänken blir ”ett misslyckat infrastrukturprojekt” om inte övriga investeringar i regionen görs före eller samtidigt. Det stämmer också dåligt. Tvärtom är Västlänken själva navet i det pussel av förbindelser som den framtida Västsvenska järnvägsinfrastrukturen utgör. Men Västlänken är inte bara viktig för framtiden som mittbiten i det som ska komma utan kommer göra nytta från dag ett genom att avlasta centralstationens säckstation som redan i dag är fullt belastad.

Nonchalant

I vår tar regeringen beslut om den nationella infrastrukturplanen för 2018 – 2029. Vi har jobbat, och jobbar oförtrutet, med att få statliga investeringar i den. Att som Henrik Munck fnysa åt miljardinvesteringar som ”brödsmulor” är faktiskt nonchalant. Redan nu kommer en av de viktigaste delarna i det västsvenska järnvägssystemet, Olskroken, att byggas om i samband med Västlänken. Dessutom har Gamlestan utvecklats och en ny station byggts med en rejäl stadsutveckling som följd. De investeringarna hade aldrig gjorts utan Västlänken. Därtill har nu Västra Götalandsregionen beslutat att bygga en station i Brunnsbo på Hisingen, den första som kopplas till Västlänken.

Västlänken är inte bara bra från dag ett. Den är också en förutsättning för att kunna bära de framtida järnvägsinvesteringarna i Västsverige.

Johan Nyhus (S)

ANNONS

trafikkommunalråd

Ulf Kamne (MP)

kommunalråd med ansvar för miljö och stadsutveckling

Daniel Bernmar (V)

äldrekommunalråd

ANNONS