Erfarenheter ifrån kommuner som privatiserat hemtjänsten visar att marknadslösningar försämrar villkoren för välfärdens kvinnor. I exempelvis Stockholm saknar en majoritet av hemtjänstföretagen kollektivavtal. De anställda har oftare sämre anställningstrygghet, sämre löner och sämre pensions- sjuk och arbetsskadeförsäkringar. Dessutom finns flera företag som inte betalar någon ersättning för varken övertid eller obekväm arbetstid.
Sämre villkor
Jämförelser mellan privat och kommunal äldreomsorg visar att det är fler som har tillfälliga anställningar, tvingas arbeta deltid och att lönerna är lägre inom privat äldreomsorg. Dessvärre finns inget som tyder på att kvaliteten kommer öka inom hemtjänsten.
Hemtjänsten har många utmaningar och behöver förbättras. Därför pågår sedan 2014 ett långsiktigt förbättringsarbete kallat ”Attraktiv hemtjänst” där ett av målen är att göra det mer attraktivt att arbeta i hemtjänsten. Bland annat genom att förbättra arbetsmiljön och samarbetet mellan olika yrkesgrupper.
Osäkerhet
Att privatisera hemtjänsten i Göteborg skapar en osäkerhet kring vad som kommer att hända med projektet. Det riskerar att ytterligare slå hårt mot de anställda.
Ifrån fackligt håll har kritiken mot att privatisera hemtjänsten varit tydlig (GP Debatt 18/7 2016 och 4/6 2015). En kritik som inte verkar bita särskilt hårt på de borgerliga partierna som fortsätter att pressa igenom privatiseringen trots att arbetsvillkoren riskerar att urholkas. Om de vågade möta hemtjänstpersonalens och fackförbundens oro skulle de också inse det.
Daniel Bernmar (V)
äldrekommunalråd