Alldeles oavsett skyhöga kostnader och negativ miljöpåverkan så finns det inget passagerarunderlag för en höghastighetsbana mellan Oslo och Köpenhamn via Göteborg. Glöm detta projekt, skriver debattören.
Alldeles oavsett skyhöga kostnader och negativ miljöpåverkan så finns det inget passagerarunderlag för en höghastighetsbana mellan Oslo och Köpenhamn via Göteborg. Glöm detta projekt, skriver debattören. Bild: Lasse Edwartz

Utopiska tågprojekt det sista miljön behöver

En ny höghastighetsjärnväg Oslo-Göteborg- Köpenhamn är inget miljön behöver. En sådan blir dessutom olönsam. Rusta i stället upp järnvägen mellan Göteborg-Oslo, skriver Arne Karyd.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Replik

Nordens nav, 14/1

Det projekt med höghastighetsjärnväg mellan Oslo-Göteborg-Köpenhamn Hans Sternlycke refererar till kallades tidigare COINCO North och presenterades för Järnvägsfrämjandet på ett möte i april 2010. Någon mer än jag tog sig nog för pannan inför den norske projektledarens faktaslarv, missuppfattningar, totala avsaknad av miljömedvetande och grundlösa påståenden om mirakeleffekter.

Om några år när det sista enkelspåret är borta på Västkustbanan får vi en utmärkt tågförbindelse till Malmö och Köpenhamn, efter flera tiotals miljarder i investeringar. Första frågan blir då hur någon på allvar kan föreslå att lägga kanske 100 miljarder på att överföra en stor del av passagerarna till en parallell järnväg?

ANNONS

Glöm detta projekt och satsa på samhällsekonomiskt lönsamma järnvägsinvesteringar

Sträckan Göteborg-Oslo behöver däremot åtgärdas. Tåget tar som bäst nära fyra timmar medan bussen går på 3:20 och är billigare. Det går dock att sänka tågresetiden på befintlig bana via Kornsjö och kanske är en rakare förbindelse via upprustning av Bohusbanan och nybyggnad Skee-Halden motiverad.

Oavsett vilket finns inget underlag för en höghastighetsbana; passagerarna finns helt enkelt inte. Järnvägsfrämjare och miljöpartister brukar, helt utan faktastöd, betrakta flyget som ett outtömligt passagerarförråd. Från Göteborg till Oslo finns den 17 januari tre direktflyg med totalt 150 stolar. Antag 80 procents beläggning och att alla passagerare övergår till tåg, dessutom samma tåg. De 120 fyller två vagnar.

Saknar positiva miljöeffekter

Nästa fråga gäller miljön. Sternlyckes förslag att bygga upphöjd järnvägsbana utreddes av Ramböll. För Malmö-Oslo åtgår 27 miljoner ton betong, det vill säga cirka 40 ton per meter bana. Cementbehovet överstiger Cementas hela årsproduktion på 2,8 miljoner ton. Eftersom projektet saknar positiva miljöeffekter blir nettomiljöbelastningen från materialtillverkning, byggande och drift enorm. Denna typ av projekt är det sista miljöpolitiken behöver. Miljön blir inte bättre av mer tågtrafik utan av en större andel tågtrafik.

Tio miljoner årspassagerare finns självklart inte. Tåget Göteborg-Stockholm ligger en bit över en miljon. Inte heller kommer banan att betala sig på 20 år. Antag optimistiskt en miljon årspassagerare i vardera riktningen Köpenhamn-Oslo. Om allt ska betalas via biljetterna kommer enbart kapitalkostnaden för banan att pressa en enkelbiljett över 5 000 kronor. Glöm detta projekt och satsa på samhällsekonomiskt lönsamma järnvägsinvesteringar.

ANNONS

Arne Karyd

f d trafikutredare med mera

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS