Tänk om allt bröd skulle tillhandahållas av en statligt ägd butikskedja. Nog skulle detta ställa ytterst långtgående krav på kedjans sortiment. Eftersom konsumenten vore hänvisad till ett enda »alternativ«, utan möjlighet att gå någon annanstans, måste det förstås finnas bröd för alla smaker och preferenser.
Om det exempelvis skulle uppstå ett intresse för småskaligt producerat bröd gjort på ekologiskt odlat mjöl och bakat utan jäst eller andra tillsatser, så skulle det jämsides med industrilimporna snart behöva finnas ett rikt utbud av just sådana produkter i samtliga butiker, tydligt skyltade för att göra dem lätta att hitta.
Sveper fram över världen
Något sådant monopol har vi lyckligtvis inte. Men däremot sedan länge ett för alkoholdrycker. Så hur sköter sig då det enda tillåtna detaljhandelsbolaget när det gäller vår nya folkdryck, vinet?
Ganska uselt, i alla fall när det handlar om vinets motsvarighet till brödet i mitt tankeexperiment. Det kallas för naturvin och är precis som surdegsbrödet faktiskt originalversionen. Det återupptäcktes i Frankrike i slutet av 1970-talet och sveper nu fram över hela vinvärlden.
Här räcker det inte med att druvorna är ekologiskt odlade. I vineriet, där själva vinet görs, måste man även klara sig utan de många tillsatser och processhjälpmedel som är så frekventa i dagens vinproduktion.
I många butiker finns knappast något naturvin alls, trots att det faktiskt finns över 900 producenter att välja på.
Naturvinsbönderna skippar industrivinets processer och bidrar samtidigt till biologisk mångfald och en levande landsbygd. Enligt en växande skara vindrickare gör de dessutom smakmässigt spännande viner, alltmer eftersökta på vinbarer och restauranger världen över.
Visst låter det som som en given produktkategori för den statliga kedjan att lyfta fram i sina butiker?
Men man gör precis tvärtom. Någon hyllmärkning för dessa viner finns inte och någon verklig vägledning får kunden vanligtvis inte heller av den annars så hjälpsamma och kunniga personalen. I många butiker finns knappast något naturvin alls, trots att det faktiskt finns över 900 producenter att välja på.
Gör tvärtom
Att det saknas en internationellt etablerad märkning brukar vara Systembolagets huvudargument för att inte göra något. Men just detta, att det ytterst sällan står naturvin på etiketten, innebär ju att företaget har en ännu viktigare uppgift att guida sina kunder. Istället gör man raka motsatsen. Under lång tid har en stor importör fått klistra dit ordet »naturvin« på ett produkt från en av Frankrikes största vinfabriker, trots att det inte i någon rimlig mening kan betecknas som naturvin.
I min bok Nyfiken på naturvin ägnar jag hela slutkapitlet åt att tipsa läsaren om hur man trots – och inte tack vare – Systembolaget kan hitta fram till naturvinet. För att få tag i världens mest okomplicerade och ursprungliga vin måste man paradoxalt nog ha mer koll än andra konsumenter. Inte konstigt att många vindrickare idag rundar monopolet och skaffar sig sitt vin på annat sätt.
Och det var väl ändå inte meningen.
Mats-Eric Nilsson, författare och föreläsare.