Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tusentals nya jobb ignoreras

Turistnäringen är världens största industri, som också växer snabbast. Turismen sysselsätter många människor och är därför av avgörande betydelse för ett lands utveckling framöver, men hur ser framtiden ut för Sverige? skriver Kjell Peterson, Svenska Turistbussföretagen.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Ett viktigt nav i turistnäringen är transportsidan som förser hotell, restauranger, nöjesställen, museer, regionala attraktioner, och så vidare, med besökare. Men, transportnäringen står inför ett antal utmaningar som miljöfrågorna med nya alternativa bränslen, miljözoner och trängsel i städer, skatt på resande, enorma kostnadskrävande infrastruktursatsningar med mera.

Ett sammanhållande viktigt ”kitt” för hela turistnäringen är turistbussen, som drabbas av ovanstående, men som också står inför andra utmaningar: bristen på chaufförer.

Spelar en viktig roll

Turistbussen spelar en viktig roll i det att den tar människor till de mest avlägsna och svåråtkomliga platser. Den transporterar en stor del av gästerna till ovan nämnda inrättningar. Den transporterar mängder av människor på det mest miljövänliga sättet. En turistbuss tar cirka 50 passagerare och ersätter därmed lika många bilresenärer.

I dag finns det dock ett stort hot mot detta ”kitt”, bristen på chaufförer. En turistbussförare är inte bara en chaufför utan en servicemänniska som inte enbart kör en turistbuss på ett professionellt sätt utan skapar en trevnad för sina passagerare under ofta en lång resa såväl inom som utanför Sverige. Det behövs alltså goda kvalifikationer.

Det saknas i dag cirka 2 000 chaufförer för turistbussnäringen. 2 000 jobb som är omedelbart tillgängliga. Många företag inom branschen måste ställa in resor på grund av bristen på chaufförer.

Problemet är att det saknas utbildning. Trots det stora behovet verkar myndigheterna ignorera utmaningen. Hur kan man ignorera 2 000 jobb?

Tänk vad många jobb som äventyras på grund av inställda resor.

Det har konstaterats av EU-kommissionen att en turistbussresa skapar sju jobb. Det betyder alltså att skapandet av de 2 000 chaufförsjobben skulle skapa mångdubbelt mer jobb i turistnäringen. Alltså är turistbussnäringen vad man skulle kunna kalla en jobbgenerator.

Är det inte dags för våra politiker att ta utmaningen på allvar? Hur ofta skapas så många arbetstillfällen med så begränsade resurser?

Kjell Peterson

ordförande Svenska Turistbussföretagen