Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Claudio Bresciani / TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Turistbussen är miljövänligast

En turistbuss har betydligt lägre utsläpp än något annat transportmedel. Men få människor känner till det, skriver Kjell Peterson, Svenska Turistbussföretagen.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

En modern fullastad turistbuss med 57 passagerare drar cirka två liter per mil. Att det är så lite vet få människor. Att turistbussen är hälften så miljöpåverkande som tåget, det vet ännu färre.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Kilo koldioxid per 100 personkilometer, som är en vanlig måttenhet när man mäter miljöpåverkan, är för en turistbuss mellan 0,24 – 2,4 beroende på bränslesort. Flyget har 22,8 och tåget 4,5 kilo koldioxid per 100 personkilometer.

Det visar en undersökning utförd av bland annat European Environmental Agency, EEA. Undersökningen visar att resa med turistbuss inte bara är ett fantastiskt sätt att uppleva nya resmål och vänskaper, utan också att det är det transportmedel som skonar vår miljö på allra bästa sätt. De senaste åren har tåget försökt ta positionen som det mest miljövänliga transportalternativet, men nu är det bevisat att turistbussen har en solklar första plats.

De senaste åren har tåget försökt ta positionen som det mest miljövänliga transportalternativet, men nu är det bevisat att turistbussen har en solklar första plats

Att resenären dessutom slipper jobbiga byten genom sin resa i Europa, utan istället kan åka från dörr till dörr ger ju inte turistbussen en sämre position.

En turistbuss har betydligt lägre utsläpp än något annat transportmedel. Körs turistbussen dessutom med HVO-bränsle (syntetisk diesel) så är miljöbelastningen cirka en procent av flygets, eller fem procent av tågets.

Samma uträkning med en ordinarie dieselbuss blir tio procent av flygets och cirka hälften av tågets koldioxidavtryck.

Att få möjlighet att uppleva nya resmål med lokal upphämtning har man varit ensamma om i många år inom turistbussbranschen till skillnad från flyget och tåget. Att man nu kan visa att det är det miljövänligaste sättet att resa är unikt.

Ska man resa bekvämt och miljövänligt så är det endast turistbussen som levererar det. Kunderna blir mer och mer miljömedvetna. I branschen märks ett markant ökat intresse för turistbussresor.

Sysselsättning och miljö kan gå hand i hand

En hel del städer runt om i Europa, inklusive Stockholm, diskuterar nu att förhindra turistbussar att köra in i centrala delar på grund av miljöföroreningar. Detta är absurt när turistbussen är det klart miljövänligaste transportalternativet. Skall man då stoppa tågen att köra in också?

De europeiska turistbussföretagen är i dag en stor industri med ungefär 65 000 företag. Det totala antalet fordon är ungefär 250 000 med en omsättning på cirka 2 500 miljarder kronor. Turistbussen bidrar alltså påtagligt till en positiv europeisk miljö.

Det är viktigt att sysselsättning och positiv miljöpåverkan kan gå hand i hand då branschen sysselsätter direkt mer än en miljon personer såsom turistbussförare och guider. Dessutom har indirekt cirka sju miljoner sin arbetsplats inom hotell, restauranger, museer, äventyrsparker, etcetera. Det är konstaterat att en resa skapar sju jobb. Alla dessa arbeten är helt beroende av turistbussbranschens framgångar. Branschen transporterar miljoner kunder varje år på det mest miljövänliga sättet till såväl storstäder som avlägsna regioner.

Varför mörkas det?

Kjell Peterson

ordförande, Svenska Turistbussföretagen