Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

De nya knutpunkterna i bland annat Gamlestaden och Svingeln avlastar redan nu Centralstationen. Älvförbindelserna har förstärkts. Västtrafik blir i december ledande i Norden på elbussar. Stenpiren känns som den alltid funnits där som knutpunkt, men är faktiskt bara fem år gammal, skriver debattörerna. Bild: Nicklas Elmrin
De nya knutpunkterna i bland annat Gamlestaden och Svingeln avlastar redan nu Centralstationen. Älvförbindelserna har förstärkts. Västtrafik blir i december ledande i Norden på elbussar. Stenpiren känns som den alltid funnits där som knutpunkt, men är faktiskt bara fem år gammal, skriver debattörerna. Bild: Nicklas Elmrin

Tunnelbana i Göteborg orealistiskt och dyrt

Att kollektivtrafiken i Göteborg har stora utmaningar är ingen hemlighet. Det är därför stora delar av stan är, har varit eller kommer bli uppgrävd. Men att som Gunnar Anjou med flera påstå att inte mycket görs i närtid är faktiskt helt felaktigt, skriver Ulrika Frick (MP) och Peter Hermansson (M).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

16/11 Använd Västlänken till att bygga tunnelbana i Göteborg

De nya knutpunkterna i bland annat Gamlestaden och Svingeln avlastar redan nu Centralstationen. Älvförbindelserna har förstärkts. Västtrafik blir i december ledande i Norden på elbussar. Stenpiren känns som den alltid funnits där som knutpunkt, men är faktiskt bara fem år gammal.

Något som underlättar för kollektivtrafiken är om fler går och cyklar. Det är ingen hemlighet att många spårvagns- och bussresor i främst centrala Göteborg är väldigt korta och att det för många skulle vara ett alternativ att gå eller cykla. Det är tätt mellan hållplatserna. Utöver att vara bra ur smittosynvinkel i dessa covidtider skulle det dessutom göra kollektivtrafiken smidigare.

Saknar verklighetsförankring

Gunnar Anjous förslag andas entusiasm och kärlek till ritbordet, men saknar verklighetsförankring. Dels framstår möjligheten att så drastiskt omförhandla västsvenska paketet som skulle krävas för att genomföra förslaget som föga realistisk. Staten lär redan - med viss rätta - vara gruvligt trött på de veliga göteborgarna.

Förslaget om tunnelbana är dessutom - om vi bortser från de formella invändningarna - högst tveksamt. Tunnelbana i Göteborg är givetvis utrett, och avfärdat. Staden skulle behöva grävas upp för motsvarande fem västlänkar till. Västlänken kommer med sina tre stationer utgöra ett komplement till den existerande stadstrafiken. En tunnelbana i Göteborg vore fruktansvärt dyr, en grov skattning visar på en kostnad på åtminstone 100 miljarder. Dessutom är Göteborg sannolikt i minsta laget befolkningsmässigt för en tunnelbana.

En tunnelbana i Göteborg vore fruktansvärt dyr, en grov skattning visar på en kostnad på åtminstone 100 miljarder.

Kollektivtrafiken i Göteborg står inför en fortsatt stor förändring de närmsta decennierna. Mycket kommer att hända. Tiden har sprungit ifrån den gamla idén om att nästan all trafik måste passera Centralen och Brunnsparken, i stället behöver vi fler knutpunkter och tvärförbindelser. En ny spårvagnslinje från Norra Älvstranden över till Stigberget planeras för fullt. Det ska också gå att ta sig snabbare från större knutpunkter som Rymdtorget, Frölunda torg, Angered och Mölndals centrum in till centrala stan genom att banorna förstärkts och uppgraderas. Det behövs också en hög kapacitet i hela området Göteborg-Mölndal-Partille, och där blir metrobussarna som planeras viktiga. Metrobuss är ett koncept där bussen kör mer likt spårvagnen, med färre stopp och i egna körbanor.

Mycket görs för att öka framkomligheten i kollektivtrafiken i Göteborgsområdet och ännu mer kommer göras. Tunnelbana är inte svaret på Göteborgs utmaningar.

Ulrika Frick (MP) Ordförande kollektivtrafiknämnden

Peter Hermansson (M) Ordförande Västtrafik