Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Trygga skolor för HBTQ-personer

I Göteborgs skolor ska alla elever kunna känna sig trygga med att vara sig själva och kunna bli kära i någon av samma kön utan att riskera att bemötas av homofoba uttryck på skolgården. Därför är det viktigt att skolpersonalen har normkritisk kompetens så att elever bemöts på ett likvärdigt sätt, skriver bland andra Bosse Parbring (MP).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Denna vecka firar Göteborg mångfald och kärlek genom festivalen West Pride. Göteborg har de senaste åren blivit en mycket bättre stad att leva i för HBTQ-personer. Det är lättare att leva öppet med vem du är och i stadens organisation finns många exempel på aktiviteter som har förbättrat villkoren. Men fortfarande återstår mycket för att vi på riktigt ska kunna säga att Göteborg är en stad för alla. Detta gäller inte minst stadens skolor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Skällsord på skolgårdarna

På skolgården händer det fortfarande att elever kallas för bög som ett skällsord. Elever med transidentitet mår fortfarande dåligt för att de inte känner att de kan vara öppna med vem de är. Det är inte acceptabelt.

Skolan ska vara en plats för alla. En plats där elever kan vara trygga och utforska samhället och sin egen identitet. Detta gäller även stadens förskolor. Om förskolorna grundlägger ett normmedvetet arbetssätt i unga år finns mycket att vinna för en bättre trygghet under skoltiden. Elevhälsan har också ett viktigt uppdrag för att stödja HBTQ-personers psykiska hälsa och motverka homofoba uttryck bland elever och personal. Regeringen har förstärkt elevhälsans HBTQ-arbete.

I år antogs Göteborgs första plan för HBTQ-personers livsvillkor, med 33 åtgärder inom en mängd områden, flera av dem berör skolan och barn och unga.

Normkritisk granskning av skolan

Alla skolor uppmuntras ta del av West Prides utbud av utbildningar i normkritik. Minst en grundskola i varje stadsdel ska utföra en normkritisk granskning av den egna verksamheten, i syfte att förbättra unga HBTQ-personers arbetsmiljö.

I stadsdelsnämnd Majorna-Linne är fritidsverksamheten HBTQ-certifierad och förskolorna har arbetat fram en diplomering för jämställdhet och normmedvetenhet. I Haga går förskolebarnen i en egen regnbågsparad. Det finns många andra exempel i Göteborgs stadsdelar på arbetssätt som gör det möjligt för barn och unga att få leva de liv de vill. Barn och unga i alla stadens skolor och förskolor ska kunna känna sig trygga med att de kan vara öppna med vilka de är.

Bosse Parbring (MP)

ordförande för stadsdelsnämnd Majorna-Linné och ledamot i Göteborgs stads HBTQ-råd

Karin Pleijel (MP)

skolkommunalråd

Ulf Kamne (MP)

vice ordförande i kommunstyrelsen