Tomas Eneroth (S) saknar svar och försöker istället dra igång ett gräl om järnvägen mellan Borås–Göteborg, skriver debattören.
Tomas Eneroth (S) saknar svar och försöker istället dra igång ett gräl om järnvägen mellan Borås–Göteborg, skriver debattören.

Tomas Eneroths luftslott som sprängdes

Tomas Eneroth (S) är obegripligt nöjd och beskriver infrastrukturpropositionen som ”Bigger than Biden”. Det han ägnar sig åt är dock en politisk charad. Han försöker flytta fokus i debatten från sina egna stora misslyckanden och dölja det faktum att han är bunden av Miljöpartiets bil- och flygfientliga politik, skriver Maria Stockhaus (M).

ANNONS
|

Replik

15/6 Vill M stoppa ny järnväg mellan Göteborg-Borås?

Svensk infrastruktur har mycket stora problem. Priset betalar varje dag tiotusentals pendlare som behöver vänta på försenade pendlingståg som skall ta dem till jobbet eller hem för att hämta barnen på förskolan. Företag kan inte garantera att deras varor levereras i tid. Moderaterna vill att tåg skall gå i tid och vägar skall vara körbara.

Positiva till ny järnväg

Moderaterna satsar lika mycket pengar som regeringen på infrastruktur. Vi är helt överens om att det behövs en ny järnväg mellan Borås och Göteborg som binds ihop med Landvetters flygplats. Regeringen ser projektet som en del av satsningen på höghastighetståg – prioriterar att nya banor är raka och kan frakta snabba tåg. Det är här skiljelinjerna går i politiken. Regeringen låter Miljöpartiet styra politiken och satsar minst 400 miljarder på höghastighetsbanor. Moderaterna som vill bygga för jobb, pendling och tillväxt.

ANNONS

Svensk infrastruktur har enormt stora problem. Vi har en växande underhållsskuld på järnväg och väg på 66 miljarder och nuvarande plan är underfinansierad med 105 miljarder. Hastigheten har sänkts på 125 mil statlig väg på grund av bristande underhåll. I stort sett varje större infrastrukturprojekt blir dyrare än beräknat och kraftigt försenat. Vi riskerar massnedläggning av svenska flygplatser och att hamna på efterkälken i den viktiga omställningen av vägtrafiken. Tomas Eneroth (S) saknar svar och försöker istället dra igång ett gräl om järnvägen mellan Borås–Göteborg. En fråga där vi politiskt är överens. Detta politiska spel ser väljarna igenom.

Kraftiga satsningar

Moderaterna vill se kraftiga satsningar på väg och järnväg. Vi skall rusta det vi har och bygga nytt där det behövs. Vi finansierar våra satsningar genom att säga nej till höghastighetståg. Ministerkollegan Per Bolund (MP) slog på den gemensamma presskonferensen fast att höghastighetstågen skall stå klara innan 2035. Det innebär att alla nödvändiga projekt som Tomas Eneroth nämner i sin artikel riskerar att skjutas på obestämd framtid.

Moderaterna väljer satsningar på alla färdslag och omställning till fossilfritt före höghastighetståg.

Politik är inte bara att vilja utan också att välja. Moderaterna väljer satsningar på alla färdslag och omställning till fossilfritt före höghastighetståg. Ministern försöker beskriva sin politik som ”Bigger than Biden”. Den mer korrekta benämningen borde vara luftslottet som sprängdes.

ANNONS

Maria Stockhaus (M), trafikpolitisk talesperson

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS