Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det rådde ingalunda någon lynchstämning på Stigbergstorget under den soliga eftermiddagen då protsetaktionen ägde rum till stöd för Vanessa Ileva, skriver debattörerna.

Tiggarnas liv fyllt av övergrepp

Kränkningen mot Vanessa Ileva utanför Hemköpsbutiken ska inte ses som en isolerad företeelse. Den utgör en del av en trend där butiker runtom i landet försöker avlägsna tiggare och där dessa fattiga människors blotta närvaro i stadsrummet upplevs som störande. Dessa tankegångar avhumaniserar tiggarna och underlättar brott mot deras lagstadgade rättigheter, skriver bland andra Edda Manga.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

I tisdags upprördes vi av att höra att en butikschef på Hemköp på Stigbergstorget i Göteborg enligt vittnesuppgifter betett sig aggressivt och stänkt vatten på Vanessa Ileva, en tiggare som satt utanför butiken. En protestaktion sammankallades snabbt via Facebook och dagen efter kom runt 250 människor för att visa sin solidaritet. De gångna dagarna har dock vår protestaktion i olika medier beskrivits som en aggressiv mobb som ger sig på en enskild person.

”Hatstorm mot butikschef i Göteborg” löd Aftonbladets löpsedel. Västnytt vinklade sitt inslag som om vår fredliga protest kunde tjäna som exempel på att sociala medier skapar ”lynchstämning”.

Det rådde ingalunda någon lynchstämning på Stigbergstorget under den soliga eftermiddagen då aktionen ägde rum. Tvärtom var det en glad tillställning fylld av värme och solidaritet med Vanessa (och andra fattiga människor som tvingas tigga på våra gator). Vi var upprörda och ledsna över det som Vanessa utsattes för i tisdags. Men för den som var där är det tydligt att det inte rörde sig om en manifestation i hatets tecken.

Kränkningen mot Vanessa ska dock inte ses som en isolerad företeelse. Den utgör en del av en trend där butiker runtom i landet försöker att på olika sätt avlägsna tiggare vilka ses som ett problem för kunderna. Butikspersonal försöker avlägsna tiggarna i syfte att kunderna ska slippa ”obehag”, vilket enligt grannar, kunder och personal vi talat med även har hänt vid Hemköp Stigbergstorget tidigare.

I Studio Ett i tisdags hörde vi hur handlare och deras kunder upplever det ökande tiggeriet i innerstaden som olustig, otrivsam och störande. Vi hör att folk tar anstöt av dessa kroppar i våra offentliga rum, dessa kroppar som vi ”länge varit förskonade ifrån i Sverige”. Vi hör hur handlare och deras kunder känner att gränsen har överskridits nu med alla tiggare som söker sig till innerstaden. Dessa tankegångar avhumaniserar tiggarna och underlättar brott mot deras lagstadgade rättigheter, däribland att vistas på offentlig plats och behandlas likvärdigt.

Avhumanisering

Avhumaniseringen av tiggarna är tydligt kopplat till antiziganism. Tiggeri förstås och hanteras som ett migrationsproblem och ”främmande” folkslags närvaro i landet, snarare än som det utslag av extrem fattigdom och utanförskap det är. Vi måste förstå att den här sortens händelser inte sker i ett socialt vakuum. De beror inte på individers brister. Avhumaniseringen av tiggare hänger samman med normaliseringen av ultranationalistiskt tankegods, upptrappningen av rasistiskt våld och den institutionella diskrimineringen mot romer som finns i hela Europa. Den är strukturellt kopplad till vad som hände i Malmö natten till söndag, med polisens försök till avhysning av EU-migranter i Sollentuna i torsdags och med Sverigedemokraternas framfart.

Händelsen vid Hemköp är inte unik; den utgör en del av tiggarnas vardag, men denna gång var det flera som såg det och riktade offentlig uppmärksamhet mot det. Vi vill påminna om de grundläggande mänskliga värden som vårt samhälle bygger på men som tyvärr inte är självklara för alla i dag. Inga människor ska utsättas för rasism och kränkningar. Alla människor är lika värda.

Tydlig policy

Därför vill vi se att näringsidkarna i landet formulerar en tydlig policy där tiggarnas mänskliga och medborgerliga rättigheter enligt gällande lagstiftning sammanställs för kännedom och som förbinder anställda att respektera dem. I synnerhet önskar vi att Hemköp tydligt formulerar ett regelsystem från vilket det framgår vilka konsekvenser anställdas kränkningar mot utsatta människor och diskriminerande beteende leder till, hur utredningar i dessa ärenden sker och vilken instans drabbade kan vända sig till. Detta i syfte att undvika liknande situationer i framtiden. Vi utgår ifrån att Hemköp sedan applicerar dessa bestämmelser i det aktuella fallet.

Lisa Karlsson Blom

projektassistent, Göteborgs Universitet

Paula Cardozo

Göteborgs rättighetscenter

Evelina Johansson

doktorand, Göteborgs Universitet

Jonas Jonlund

kund

Kristofer Lundberg

tidningsredaktör, engagerad i Asylrörelsen

Edda Manga

debattör och initiativtagare till protesten

Gerd Pettersson

kund

Nestor Verdinelli

socionom

Jazz Munteanu (FI)

aktivist och kandidat till EU-parlamentet