Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Ta ansvar för tvåspråkig skola

Nationella minoriteters lagliga rätt till tvåspråkig undervisning kan inte tillgodoses med 80 minuters modersmålsundervisning i veckan. Göteborgs kommun måste ta ansvar för sina sverigefinska invånare, skriver Timo Lyyra och Petra Palkio.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Göteborgs Sverigefinska skola har plötsligt fått ett stängningsbesked från Skolinspektionen. Sättet beslutet tagits på och dess tidsram visar stor grymhet. Precis före jul fick vi höra att våra barn inte har någon skola att komma tillbaka till. Detta chockartade beslut att i en handvändning avsluta en för oss välfungerande undervisning har orsakat mycket sorg och ovisshet hos oss och våra barn. Men lika mycket oroar vi oss över finska språkets ställning i Göteborg och Sverige.

Tog ansvaret

Skolan startades på initiativ av lokala sverigefinska föreningar. Denna minoritet tog ansvaret för utbildningen av sina barn. Att bedriva skolverksamhet med frivilligarbete, knappa resurser och ramar som är skapade för stora majoritetspråkiga skolor är dock svårt. Kommuner måste ta det ansvar som lagstiftningen och internationella överenskommelserna kräver och skapa förutsättningar för tvåspråkig undervisning i landet.

Om södra Sveriges enda Sverigefinska skola stängs, vad är vår och vårt språks framtid i detta land? Nationella minoriteters lagliga rätt till tvåspråkig undervisning kan inte tillgodoses med 80 minuters modersmålsundervisning i veckan. Det fastställer Europarådet och nu också regeringen i sitt ställningstagande om rätt till undervisning i de nationella minoritetsspråken.

Ska ha ett starkt skydd

Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk liksom språklagen förutsätter ett särskilt starkt skydd och stöd till nationella minoritetsspråk. Göteborg tillhör finskt förvaltningsområde sedan 2011. Det ger kommunen ansvar att lagen följs. Barns utveckling av en kulturell identitet och användning av det egna minoritetsspråket ska särskilt främjas. Utan möjlighet till skolgång på finska är det svårt att föreställa sig hur våra barn kan utveckla sitt språk, sin kultur och identitet på det sätt som lagstiftningen förutsätter.

Det finska språket är en oskiljaktig del av Sveriges historia, nutid och framtid. Grundskoleundervisning på finska är en förutsättning för att tillgodose behoven hos en stor folkgrupp. Det är även väsentligt för affärslivet, kompetensförsörjningen och akademin. Politiker behöver nu träda in och skapa bärande strukturer för tvåspråkig undervisningsverksamhet så att den kan fortsätta i Göteborg. De måste rätta till ett problem som i vårt fall har lett till att våra barn en dag plötsligt och utan förvarning får veta att de snart inte har någon skola att återvända till.

Timo Lyyra

ordförande föräldrarådet, Sverigefinska skolan i Göteborg

Petra Palkio

förste vice ordf Göteborgs stads Sverigefinska råd