Feltänkt. Satsningen på järnvägen mellan Göteborg och Borås är en av regionens absolut viktigaste. Det är förbluffande att Anna Johansson (S) inte ser det, skriver debattörerna.
Feltänkt. Satsningen på järnvägen mellan Göteborg och Borås är en av regionens absolut viktigaste. Det är förbluffande att Anna Johansson (S) inte ser det, skriver debattörerna.

Svik inte Västsverige, Anna Johansson (S)

Järnvägssatsningen Göteborg-Borås kommer inte att genomföras om man får tro Anna Johansson (S). Det vore ansvarslöst. Om regeringen stoppar satsningen är det ett svek mot Västsverige, skriver bland andra Jonas Ransgård (M).

ANNONS
|

Många reser varje dag mellan Göteborg och Borås till jobb och studier. Frekventa, fulla dubbeldäckarbussar gör detta till ett av Sveriges största pendlingsstråk. Ännu fler hade kunnat resa här om vi haft en fungerande järnväg med vettig restid. I stället har vi en av Sveriges långsammaste sträckor med för dålig kapacitet. Detta hindrar utvecklingen i både Göteborg och Borås och gör Landvetter flygplats mindre tillgänglig än den skulle kunna vara. Just tillgängligheten med flyg är mycket viktig både för besöksnäringen och för att motivera utländska företag att etablera sig här.

Därför var det glädjande att den dåvarande Alliansregeringen lade med en del av sträckan Göteborg-Borås i statens infrastrukturplan. Byggstart för sträckan Mölnlycke-Bollebygd är planerad till 2020 och pengar är avsatta för bygget av en konventionell järnväg som lämpar sig väl för snabb regionaltrafik. Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) och Borås stad har därutöver bidragit med pengar för att planera de återstående delsträckorna så att vi snabbt kan börja bygga hela den viktiga järnvägen den dag staten har pengar för den. Vi menar att pendlingsbehovet i Västsverige inte löses med dyra höghastighetståg utan med en fungerande och punktlig konventionell järnväg.

ANNONS

Uppseendeväckande besked

Därför var det uppseendeväckande när vi tog emot beskedet från infrastrukturminister Anna Johansson (S), då hon vid besök hos Västsvenska Handelskammaren 18/10 meddelade: ”Däremot kan vi redan på förhand säga att vi kommer nog kanske inte att genomföra bygget av det som redan finns i nuvarande nationell plan, det vill säga höghastighetsjärnväg mellan Bollebygd och Mölnlycke. Det tror jag vore kapitalförstöring av rang att bygga den sträckan.”

Bakgrunden är förstås att regeringen famlar efter stöd för höghastighetsjärnväg hela sträckorna Göteborg-Stockholm och Stockholm-Malmö. Trots att sträckorna ligger långt fram i tiden och visat sig mycket dyrare än beräknat vill alltså Anna Johansson (S) hålla västsvenskarna gisslan för att tvinga fram stöd för jätteinvesteringen. Det är ansvarslöst.

Både Västra Götalandsregionen och berörda kommuner har i enighet sagt att regiontrafiken mellan Göteborg och Borås via Landvetter är en av regionens absolut viktigaste satsningar. Om regeringen stoppar satsningen är det ett svek mot Västsverige.

Jonas Ransgård (M)

ordförande i Göteborgsregionens kommunalförbund

Jessica Rosencrantz (M)

trafikpolitisk talesperson och vice ordf i riksdagens trafikutskott

ANNONS