Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Det är hög tid att EU börjar prissätta utsläpp från varor som importeras, skriver debattören. Bild: Björn Larsson Rosvall
Det är hög tid att EU börjar prissätta utsläpp från varor som importeras, skriver debattören. Bild: Björn Larsson Rosvall

Sverige bör stötta EU-förslaget om koldioxidavgift vid gränsen

Världen befinner sig i en klimatkris och vi har ingen tid att förlora. Klimathotet är globalt och måste få globala lösningar. För Liberalerna är det självklart att det är på EU-nivå som den gröna omställningen måste ske, skriver bland andra Karin Karlsbro, EU-parlamentariker (L).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

EU har satt ambitiösa klimatmål. Nu behövs åtgärder som ser till att målen nås. Liberalernas utgångspunkt är att marknadsekonomin och principen att förorenaren betalar är grunden för en effektiv klimatpolitik. Det leder till både minskade utsläpp och stimulerar ekonomin.

EU ska vara en stark röst för marknadsekonomi och frihandel. För en grön omställning kommer inte gratis, det behövs välstånd för att kunna ställa om. Men vi måste vara ärliga med att handel och konsumtion står för stora koldioxidutsläpp. Så kan vi inte fortsätta. Handeln måste bli hållbar.

Forskarna är överens om att ett globalt pris på koldioxid skulle vara bäst för att minska utsläppen, men så länge det inte är praktiskt möjligt måste vi hitta andra vägar framåt. Det är därför hög tid att EU börjar prissätta utsläpp från varor som importeras till EU.

När EU ökar klimatambitionerna ökar drivkraften att försöka undvika vårt, relativt höga, pris på utsläpp. Antingen genom att flytta produktion ur EU eller öka importen från länder som inte prissätter koldioxid. Detta kallas för koldioxidläckage. Istället för att utsläppen kapas flyttar de bara någon annanstans.

Vi vill att EU inför en gränsavgift för koldioxidutsläpp (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) för att prissätta koldioxid som importeras till EU, om den inte redan prissatts någon annanstans. Så minskar vi koldioxidläckage och skapar incitament för producenter i andra länder att minska sina utsläpp.

En förutsättning för att införa CBAM är att den är rättvis, transparent, administrativt hanterbar. Självklart måste en importerad och en EU-producerad vara behandlas på samma sätt.

Europaparlamentet röstar idag om sitt inspel till EU-kommissionens förslag om en CBAM. Det är viktigt att de svenska parlamentarikerna sluter upp bakom vår linje för att både låta förorenaren betala och samtidigt värna en öppen handel.

Det finns nämligen en oro för att CBAM kan uppfattas som dold protektionism. Den oron måste tas på allvar och vi måste vara glasklara med att CBAM enbart införs i klimatsyfte. Liberalerna vill att en betydande del av intäkterna öronmärks till klimatbistånd och klimatinvesteringar utanför EU. Då blir systemet dubbelt fördelaktigt för klimatet och vi visar att avgiften inte införs för att ta in skatt.

Tiden för “trade as usual” är förbi. Liberalerna är varma anhängare av frihandel och vi är övertygade om att CBAM är en nyckel för att klara klimatmålen och för att göra handeln mer hållbar.

EU kan inte vänta längre. Vi måste ta den här möjligheten att låta förorenaren betala.

Karin Karlsbro, EU-parlamentariker (L)

Tina Acketoft, EU-politisk talesperson (L)

Joar Forssell, klimat- och handelspolitisk talesperson (L)