Svartmålas verkligen linbanan?

Johan Nyhus (S) anklagar Vägvalet för att vi svartmålar linbanan. Syftet med artikeln var att balansera den skönmålning som kommunledningen gör av linbanan, för skattepengar, skriver Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Slutreplik

Linbanan, 4/12 och 13/12

Kostnaden för linbanan är uppskattad till 1 100 miljoner kronor. Med en inte ovanlig 50 procentig göteborgsfördyring kommer den sannolikt att kosta 1 650 miljoner. Av den summan har staten genom Sverigeförhandlingen lovat att bidra med 270 miljoner – om Göteborg bygger 40 000 nya bostäder, bland annat i Haga. Västra Götalandsregionen, VGR och Göteborg betalar 415 miljoner vardera, om kostnaden stannar vid 1 100 miljoner. Om den kostar 1 650 miljoner får Göteborg betala mellan 690 och 965 miljoner, beroende på vad VGR accepterar att betala. Sedan kan man ju drömma om mera pengar från olika håll, men drömmar finansierar ju inte projekt.

ANNONS

Inte mycket nytta

Vilken nytta gör då linbanan? Inte så mycket. Restiden från Korsvägen till Wieselgrensplatsen med spårvagnen, tar i dag 16 minuter och med en eventuell Västlänk via Hagastationen, gångtid och linbanan tar det 25 minuter. Från Järntorget tar en direktspårvagn 14 minuter och med linbanan tar det 15 minuter inklusive gångtid från Järntorget till linbanestationen.

Slutsatsen är att inte förhandla om finansiering innan man vet vad kalaset kostar, samt att även statliga och regionala pengar är pengar, som vi skattebetalare måste punga ut med – till ingen eller ringa nytta. Dessutom skall man inte förhandla alls om en linbana utan satsa på att bygga ut spårvägen från Linnéplatsen över Älven till Lindholmen och Frihamnen. På grund av att linbanan och Västlänken prioriteras kommer denna nödvändiga utbyggnad först om sjutton år, 2035.

Claes Westberg (VV)

partiledare, Vägvalet

Theo Papaioannou (VV)

gruppledare, Vägvalet

Catarina Pettersson (VV)

partiombudsman, Vägvalet

ANNONS