Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Studenterna kan tala för sig själva

Högre utbildning har ett större perspektiv än att matcha rådande kompetensbehov på arbetsmarknaden med ämneskunskaper hos studenterna, skriver studentkårerna vid Göteborgs och Lunds universitet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Högskolan, 8/9

Bo-Erik Pers och Magnus Huss skriver att man måste göra det ”… olönsamt att utbilda studenter till fel kompetens”, att ”allt annat är ett slöseri med samhälleliga resurser och ett svek mot studenterna själva”. Det är fint att dessa två herrar vill studenternas bästa, men tråkigt att de missförstått en fundamental del av högre utbildning. Högre utbildning har nämligen ett större perspektiv än att matcha rådande kompetensbehov på arbetsmarknaden med ämneskunskaper hos studenterna.

Handlar om att utvecklas

Vi ser en värld där unga mår allt sämre, där livsglädje blir en allt viktigare samhällsfaktor i stort. Då räcker det inte att slänga sig med ”näringsliv och samhälle” och därmed likställa de båda. Samhällets incitament, ansvar och åtaganden är liksom akademins vidare än så. Högre utbildning handlar inte bara om att tillskansa sig färdigheter för att kunna utöva ett yrke, det handlar om att utvecklas som medborgare, som individ. Här ges du insikter om rådande strukturer för att kunna motverka de negativa, inte för att det nödvändigtvis gör dig bättre på ditt jobb men för att det gör samhället i stort lite bättre för oss alla.

Framtiden svår att sia om

Förslaget bygger också på en logik som frångår det dynamiska tankesätt som annars premieras från arbetsgivarparterna där reglering snarare hindrar den stundande utvecklingen. Det ligger i framtidens natur att vi inte kan förutspå den och samhällsförändringen rör sig allt fortare i riktningar som vi tidigare inte ens kunnat föreställa oss. För 25 år sen fanns inte Internet.

Bredd och variation i utbildningsutbudet är därför en förutsättning för att Sverige ska kunna utvecklas och vara trovärdig som kunskapsnation. Om vi rutar in högre utbildning i en mall av nutid och stagnation tror vi knappast att våra framtida studentkamrater skulle känna sig tacksamma. Studenterna kan tala för sig själva, vi hoppas att ni lyssnar.

Björn Sanders

ordförande Lunds universitets studentkårer

Jack Senften

vice ordförande Lunds universitets studentkårer

Lina Olofsson

ordförande Göteborgs universitets studentkårer

Simon Ivarsson

vice ordförande Göteborgs universitets studentkårer