Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Anställda och studenter på Chalmers kan köpa något som heter Chalmerskortet till ett otroligt, av Chalmers, subventionerat pris för linje 55 och 16. Den möjligheten försvinner vid månadsskiftet, skriver Dennis Norman.  Bild: CFFC, Stefan Bennhage/Arkivbild
Anställda och studenter på Chalmers kan köpa något som heter Chalmerskortet till ett otroligt, av Chalmers, subventionerat pris för linje 55 och 16. Den möjligheten försvinner vid månadsskiftet, skriver Dennis Norman. Bild: CFFC, Stefan Bennhage/Arkivbild

Studenter får lida av Västtrafiks förändrade utbud

När Västtrafik nu tar bort samtliga linjespecifika kort som funnits för att underlätta, förbättra och uppmuntra till att fler åker kollektivt erbjuder de ingen alternativ lösning, skriver Dennis Norman, ordförande Chalmers studentkår.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vi förstår att Västtrafik måste hantera och förändra olönsamma kollektivtrafikskort. Det kan vara en administrativ mardröm och dessutom känns plastkort både omodernt och opraktiskt. Att de däremot avvecklar alla specialkort utan att en ny, modern lösning finns klar ger oss huvudbry. Inte bara drabbar det resenärer både ekonomisk och tillgänglighetsmässigt. Det går helt emot det Västtrafik vill åstadkomma med en hållbar stad och färre bilar.

Den 22 november 2019 skrev Västtrafiks vd på GP Debatt att ”Vi på Västtrafik satsar för att få fler bilister att åka kollektivt”. I samma andetag försvårar och fördyrar Västtrafik resandet för tusentals resenärer som kunnat låta just bilen stå tack vare linjebiljetterna. Här undrar vi som både studenter och medborgare i vår stad hur Västtrafik tänker att trycket på trafiken i innerstan ska minska när den möjligheten nu tas bort utan ny lösning i sikte?

Drabbar studenterna

För den som inte är bekant med så kallade linjespecifika biljetter kommer här ett exempel från verkligheten. Anställda och studenter på Chalmers kan köpa något som heter Chalmerskortet till ett otroligt, av Chalmers, subventionerat pris för linje 55 och 16. Tack vare denna lösning som funnits i mer än ett decennium kunde vi utveckla ett campus på Lindholmen och underlätta för de som behövde röra sig mellan våra campus.

Smidig transport mellan våra campus är en absolut förutsättning för vår verksamhet

Vi förstår att det på pappret kan låta som en förmån. Men med över 27 000 registrerade resor per år på dessa bussar kan vi helt enkelt inte fortsätta bedriva vår verksamhet med utbildning, forskning och ett levande studentliv. Smidig transport mellan våra campus är en absolut förutsättning för vår verksamhet. Men det har också bidragit till färre bilar i stan och fler människor på bussarna.

Vi oroar oss inte bara för miljöaspekten. Chalmers arbetar för en hållbar framtid och det finns ingen här som vill att fler ska välja bilen för att komma till arbete och studier. Men vi bekymrar oss särskilt för våra studenter. När kortet tas bort den 31 januari 2020 står våra studenter nu med en ökad kostnad som är tiofaldig.

Utveckling på väg åt fel håll

Vi begär inte att lösningen måste se identisk ut. Men vart tog digitaliseringen vägen? Det är knappast raketforskning (vi borde veta ändå, vi sysslar trots allt med raketforskning), alla plattformar och tekniska lösningar finns i dag och kan kombineras likt parkeringsappar till exempel. I över tio år har vi på Chalmers själva finansierat vår transportlösning och en digital lösning skulle gynna Västtrafik, staden och miljön ännu mer än den lösning som tas bort i slutet på månaden.

Om vårt kollektivtrafiksbolag inte värnar om att kollektivtrafiken faktiskt ska öka, vart vänder vi oss då?

Så vem gynnas av avvecklingen egentligen? Den sista januari närmar sig med stormsteg och Västtrafik har hittills inte velat samarbeta kring en likvärdig lösning trots ett flertal konkreta förslag från vår sida. Det är oroade. Om vårt kollektivtrafiksbolag inte värnar om att kollektivtrafiken ska öka, vart vänder vi oss då?

Många av oss är ingenjörer och tycker matte är både roligt och nyttigt. Men denna ekvation går vi bet på.

Dennis Norman, ordförande Chalmers studentkår