Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Stor potential i ny järnväg Oslo-Göteborg

Arbetspendlingen mellan Sverige och Norge är den största i hela Norden med över 60 000 pendlare. Och på E 6:an färdas varje dygn 6 000 norska lastbilar. Det är hög tid att bygga en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo-Göteborg, skriver Siv Henriette Jacobsen (Ap) och Gunilla Carlsson (S).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

”Gränser? Jag har aldrig sett några men jag har hört att de finns i tankarna hos andra människor.” Thor Heyerdahls ord beskriver väl relationen mellan oss svenskar och norrmän. Som grannfolk har vi en stark och ömsesidig relation, där landgränsen rent fysiskt ofta är svår att upptäcka. Vi delar samma framtidstro om frihet och jämlikhet för alla. Vi delar samma nordiska samhällsmodell, med en generell välfärd av hög kvalitet för alla och en aktiv ekonomisk politik med fokus på tillväxt, export och jobb. Vi delar i mycket samma historiska och kulturella minnen.

Vårt ömsesidiga beroende kan illustreras av att arbetspendlingen mellan Sverige och Norge är den största i hela Norden med över 60 000 pendlare, antalet norskägda företag i Sverige har fördubblats på tio år och gränshandeln slår rekord.

Men det finns fortfarande gränshinder. Ett av de största gränshindren är den eftersatta järnvägsinfrastrukturen. Järnvägen mellan västra Sverige och södra Norge är fortfarande enkelspårig på den 13 mil långa sträcka mellan Öxnered utanför Vänersborg i Sverige och Halden i Norge. Därför går i dag bara två till tre dagliga direkttåg för persontrafik mellan Göteborg och Oslo med en restid på hela fyra timmar, och det är också trångt för godstrafiken. Detta är ett allvarligt hinder som försvårar för människor och varor att röra sig inom vår region.

E 6:an överbelastad

Många människor och varor hänvisas därför till den överbelastade Europaväg 6 mellan Göteborg och Oslo. 3 000 norska lastbilar per dygn färdas på E6an, vilket är en miljötragedi. En utbyggd järnvägstrafik är nödvändigt för att uppnå klimatavtalet i Paris 2015 om att den globala temperaturökningen ska hållas långt under två grader.

Skulle vi få bort det gränshinder som avsaknaden av en modern och effektiv järnväg i dag utgör, skulle vi dessutom få en ökad och mer hållbar rörlighet och med det starkare företag som skapar fler jobb. Starka och attraktiva regioner skapar framgång och fyra-miljoners-regionen Göteborg–Oslo har en stor tillväxtpotential.

Förslag på lösningar finns redan. I maj 2016 presenterade det svenska Trafikverket och norska Jernbaneverket rapporten Oslo–Göteborg – utveckling av järnvägen i korridoren. Bland åtgärder som redan på kort sikt kan leda till en förbättring för godstrafiken nämns nya och förlängda mötesspår. För ytterligare förbättringar, som även skulle innebära kortare restid för persontrafiken, konstateras att en utbyggnad till dubbelspår på sträckan är nödvändig.

Ett annat spännande förslag presenterade det svenska byggbolaget NCC i dagarna där de visar på hur ett dubbelspår mellan Göteborg och Oslo kan bli verklighet redan om tio år. Det skulle möjliggöras genom att kommunen och staten säljer av mark kring Centralstationen i Göteborg. På så vis behöver man inte vänta på statliga anslag.

Seriös förstudie krävs

Vi menar att de svenska och norska regeringarna nu måste påbörja en gedigen och seriös förstudie om förutsättningar för dubbelspårig järnväg hela vägen mellan Göteborg och Oslo. Oberoende av om bygget finansieras privat eller offentligt. För svensk del uppmanar vi regeringen att uppdra åt Trafikverket att genomföra en så kallad åtgärdsvalstudie som ser på sträckning, finansiering etc. Det sker lämpligen inom ramen för den nya nationella planen för 2018-2029 som just nu tas fram.

Bättre järnvägskommunikationer mellan våra länder leder inte bara om högre hastigheter och kortare restid. Det handlar lika mycket om att minska mentala avstånd. Att riva gränser för att skapa möjligheter.

I dagarna firar vi tillsammans den norska nationaldagen 17 maj, och om några veckor den svenska nationaldagen 6 juni. Vi svenskar och norrmän skapar vår gemensamma framtid tillsammans. Det ger oss trygghet i en ny tid.

Siv Henriette Jacobsen (Ap)

fylkesordförer i Östfold Fylkeskommune

Gunilla Carlsson (S)

riksdagsledamot från Göteborg