Smutsiga bilar ska beskattas hårdare

Liberalerna vill se tuffare tag mot de som förorenar miljön. Beskatta förorenaren i stället för att lägga skattepengar på subventioner, skriver Maria Weimer (L), Mats Persson (L) och Axel Darvik (L).

ANNONS
|

Liberalernas budget förenar frihet och välfärd för individen med ansvar för vår gemensamma planet. Med grön skatteväxling ska det bli dyrare att förstöra miljön och mer gynnsamt att arbeta. Vi vill se en klimatvänlig energiförsörjning utan dyra subventioner.

Som liberaler är vi både framtids- och teknikoptimister och vi tror att vår uppgift som politiker måste vara att öppna dörrarna för fler entreprenörer och forskare på det här området. Marknadskrafterna är vårt bästa instrument för att stoppa miljöförstöring. Vi måste våga vara tuffare mot de som förorenar vår natur. En ren miljö måste få ett högre pris och därför måste avgifter och miljöskatter svida ordentligt.

ANNONS

Liberalerna fokuserar på att förorenaren ska betala. Vår budget genomsyras av principen om grön skatteväxling. Vi föreslår därför miljöskatter på bland annat läckage, diesel och höjd fordonsskatt och kombinerar det med en sänkning av inkomstskatten. I stället för att lägga skattemedel på stöd och subventioner finns vår gröna politik i skattetabellerna, i den gröna skatteväxlingen.

Global konsensus

Klimatfrågan är en av vår tids största framtidsutmaningar. För första gången finns nu en global konsensus om att minska koldioxidutsläppen. Även i Sverige står klimatet högt på agendan. Senaste SOM-undersökningen visar att klimatfrågan är en av de frågor vi svenskar oroar oss över allra mest. Därför är regeringens solskatt helt oförståelig. Storskaliga solpanelsanläggningar tvingas nu skatta för sin egen elproduktion precis som om bagare skulle få betala för sitt egenbakade bröd. Flera planerade investeringar har bromsats sedan regeringen föreslog solskatten. EU-kommissionens kontor i Sverige har varit tydliga med att inga krav ställs på Sverige om energibeskattning och att EU gett grönt ljus till flera andra länder för liknande regler. Regeringen måste därför sluta skylla på EU och avskaffa den skadliga solskatten.

Den största delen av de svenska koldioxidutsläppen sker vid inrikes transporter. Liberalerna står bakom målet om en fossilfri fordonsflotta till 2030 men utvecklingen går för långsamt.

ANNONS

Prisvärt med elbil

Det var inte någon miljöminister utan den moderna entreprenören Elon Musk som bevisade att elbilar inte behövde vara töntiga utan kunde vara snabba, smarta och dessutom snygga. Liberalerna satsar därför på utbyggnad av laddinfrastruktur för elbilar. Det ska vara enkelt att vara miljömedveten, att köra elbil ska inte vara svårare än att använda en bil som har bensin eller diesel som bränsle.

Men det handlar också om att det ska vara ekonomiskt fördelaktigt att köpa en miljövänlig bil. Miljöbilsbonus innebär att köp av en bil belönas. Liberalerna föreslår därför en omvänd miljöbilsbonus som innebär en förhöjd skatt på bilar med negativ klimatpåverkan. Liberalerna föreslår dessutom höjt förmånsvärde för icke-miljöbilar för att antalet miljöbilar ska öka bland tjänstebilar.

Förorenaren betalar

Omställningen är redan på god väg. Volvo Cars har som mål att till 2025 sälja en miljon el-bilar och kommer samarbeta med Autoliv för att utveckla självkörande fordon. Volvo Bussar har redan slutat tillverka dieselbussar och Nevs i Trollhättan visar att det faktiskt går att starta ett helt nytt bilföretag som bara bygger el-bilar.

Ibland framförs det att det är bilen som är problemet. Men det är inte bilen, utan utsläppen som är problemet. I vårt avlånga land är resor mellan arbete och hem nödvändiga. i mindre kommuner finns ibland inte förutsättningar för utbyggd kollektivtrafik och där är bilen en nödvändighet.

ANNONS

Liberalernas budget är ett tydligt ställningstagande för en grön liberal politik där förorenaren får betala men arbetsgivarna gynnas. Med grön skatteväxling tar vi ansvar både för miljön och för arbetslinjen.

Maria Weimer (L)

riksdagsledamot, ordförande partiets miljöarbetsgrupp

Mats Persson (L)

riksdagsledamot och ekonomisk-politisk talesperson

Axel Darvik (L)

vice ordförande Miljö- och klimatnämnden Göteborgs stad

ANNONS