Slöja på barn i Sverige är således ett tydligt tecken på att barnet lever i en kvinnofientlig patriarkal hederskontext i strid med våra lagar. I sådana miljöer kan man inte prata om slöjan som ett fritt val för någon under 18 år. Därför är det faktiskt rätt väg att gå att förbjuda ett klädesplagg som slöja i förskola och skola, skriver debattörerna.
Slöja på barn i Sverige är således ett tydligt tecken på att barnet lever i en kvinnofientlig patriarkal hederskontext i strid med våra lagar. I sådana miljöer kan man inte prata om slöjan som ett fritt val för någon under 18 år. Därför är det faktiskt rätt väg att gå att förbjuda ett klädesplagg som slöja i förskola och skola, skriver debattörerna. Bild: Christian Göksu/Model House/Amir Firoozi

Slöjan innebär förtryck och måste förbjudas för barn

”Vad slöjan symboliserar kan varken du eller jag avgöra”, skriver LUF:s feministiska talesperson Andreea G. Vanciu. Hon visar därmed att hon ännu inte har skaffat sig förmåga att förstå vare sig slöjans betydelse eller konsekvenser: flickors och kvinnors underordning, där hon inte är en individ som tillåts göra egna val, skriver tre debattörer.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Replik

17/9 Vi besegrar inte hedersförtrycket för att vi förbjuder slöjan

Detta hedersförtryck drabbar inte ”alla oavsett religion eller bakgrund”, som Vanciu tror. Det drabbar dem som lever i kollektivistiska miljöer där familjens och släktens heder (rykte och ställning) är beroende av hur flickan och kvinnan uppträder och klär sig. Slöjan är inom dessa kollektiv en viktig varudeklaration för en hedervärd flicka/kvinna.

Det här är något vi, i vår starkt individualiserade värld, har svårt att föreställa oss. Heder för oss är något helt annat. Det är att inte ligga samhället till last, sopsortera och ta klimatansvar.

ANNONS

Den norska sociologen Kristine Fangen vid Universitetet i Oslo intervjuade 50 somaliska kvinnor i Norge 2008. Där framkom bland annat att unga kvinnors vardag till stor del bestod i att skydda sitt rykte mot anklagelser av hederskaraktär: Genom att använda en slöja och täckande kläder framstod de som mer ärbara muslimska kvinnor. Genom att täcka sig enligt religiösa normer visade de prov på att veta hur man skall bete sig. Kvinnorna fick fördelar av äldre somalier eftersom de respekterade de som bar slöja mer. Slöjan var också ett sätt att protestera mot den västerländska kultur man levde i.

Förstå slöjans betydelse

Genom att lyssna och läsa på kan man förstå slöjans betydelse och i vilket sammanhang den används. Det finns sajter på svenska som förespråkar slöjor. Det finns berättelser från flickor och kvinnor som valt att ta av den. Förra helgen helgen hölls stora demonstrationer över hela världen i protest mot slöjan.

Slöja på barn i Sverige är således ett tydligt tecken på att barnet lever i en kvinnofientlig patriarkal hederskontext i strid med våra lagar. I sådana miljöer kan man inte prata om slöjan som ett fritt val för någon under 18 år. Därför är det faktiskt rätt väg att gå att förbjuda ett klädesplagg som slöja i förskola och skola. Flickorna får då en ökad frihet att fysiskt och själsligt kunna röra sig som andra barn kan. Det bjuder också in hedersutsatta att ta del av våra jämställdhetssegrar och sätter tydliga begränsningar för dem som förespråkar könsapartheid.

ANNONS

I sådana miljöer kan man inte prata om slöjan som ett fritt val för någon under 18 år

Slöjan är inte bara symbol för könsdiskriminering och förtryck - det är plagg som hindrar flickor och kvinnor att delta på lika villkor i samhället, på arbetet i skolan och förskolan. All heder åt jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L) och de liberaler som förstått slöjans hot mot ett demokratiskt, liberalt och jämställt samhälle. Jämställdhetskampen tar aldrig slut.

Caroline Thelning, researcher

Helene Bergman, journalist

Maj Martinsson Wiberg, lärare i svenska som andraspråk

ANNONS