Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Alla förlorar. Ingen tjänar på att människor hamnar i överskuldsättning, inte ens inkassobolag och banker, skriver debattören.

Skuldfällan måste desarmeras

Skolan och bankerna kan ta ett större ansvar för överskuldsättningen. Att lära eleverna hur man blir en vuxen och självständig medborgare borde vara lika självklart som att lära ut Pytagoras sats, skriver Anders Svensson, inkassochef på Alektum Group.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

För en tid sedan pågick Money Week i drygt 130 länder runt vårt klot med syftet att rikta fokus mot unga och deras kunskaper i privatekonomi. I Sverige arrangerade Bankföreningen bland annat seminarier och informationsinsatser i skolor intensifierades.

Men en vecka om året är förstås på tok för lite för att rikta uppmärksamhet åt ett problem som kan beskrivas som en tickande bomb. I Sverige uppskattar Kronofogden att cirka en halv miljon människor är överskuldsatta. Samtidigt riskerar antalet att växa. Att låna till konsumtion är för många unga inte något konstigt. Unga vuxnas inställning till att sätta sig i skuld skiljer sig från äldres, det ser vi i undersökningar som vi gjort och även i vårt dagliga arbete när vi kommer i kontakt med skuldsatta för att inkassera fordringar.

Vår ambition är att alltid försöka hitta individuella lösningar på individuella problem för att gäldenären på sikt ska kunna bli skuldfri. Men det allra bästa är förstås att arbeta förebyggande med information och spridande av kunskap, helst innan skulderna tagit över.

En veckas fokus på privatekonomi är bra men det krävs förstås mer. Varför inte ett helt privatekonomiskt år för att få igång detta viktiga informationsarbete? Då hinner man nå ut med information till varenda elev på landets alla skolor, om vad som händer om man inte betalar sina skulder i tid och om hur viktigt det är med en sund privatekonomi för att kunna skapa förutsättningar för ett bra liv.

Privatekonomi på skolschemat

För att kunna vända utvecklingen behövs långsiktiga förändringar och att utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) verkar för mer privatekonomi på skolschemat. Att skolan lär eleverna hur man blir en vuxen och självständig medborgare borde vara lika självklart som att lära ut Pytagoras sats. Men i dag bakas det viktiga ämnet privatekonomi in i andra ämnen, exempelvis matte, samhällskunskap och hemkunskap och får inte tillräckligt med utrymme i undervisningen.

Att fånga upp och nå ut till vuxna människor som hamnat i överskuldsättning eller befinner sig i riskzonen är inte lätt. Efter skolåren finns inte längre någon naturlig träffpunkt men en gemensam nämnare för de allra flesta människor är banken, som skulle kunna arbeta mer proaktivt. Bankerna bör också kunna ta ett större ansvar för överskuldsättningen, exempelvis genom att erbjuda alla sina kunder kurser i grundläggande privatekonomi. Ingen tjänar på att människor hamnar i överskuldsättning, inte ens inkassobolag och banker.

Anders Svensson

Inkassochef, Alektum Group