Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Forskning visar att tidiga betyg ökar stressen hos eleverna och upplevs som en utsortering, skriver Jenny Broman (V). Bild: Lars Pehrson / TT

Skolan ska inte vara en spegel av klassamhället

Ojämlikheten i skolan riskerar att öka med de borgerliga partiernas politik. De prioriterar eleverna som klarar sig bäst i skolan samtidigt som de slopar viktiga jämlikhetssatsningar. Vänsterpartiet kommer motsätta sig alla reformer som riskerar att splittra skolan, skriver Jenny Broman (V), oppositionskommunalråd.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vid årsskiftet tillträdde jag som oppositionskommunalråd. Knappt en månad in i mandatperioden känner jag mig redan orolig för politiken som det nya högerstyret kommer att driva i Göteborg. I stället för att satsa på de elever med störst behov vill de prioriterade de elever som klarar dig bäst i skolan.

Då jag arbetat som lärare i många år vet jag hur viktigt det är att tidigt ge rätt stöd till elever med stora behov. Jag är därför oroad över att de borgerliga partierna minskat den så kallade socioekonomiska viktningen i förskolan, alltså att de barn med störst behov ska få mer pengar. Denna omvända Robin Hood-politik riskerar att öka ojämlikheten även i grundskolan då vissa barn inte fått rätt stöd i förskolan.

Prioriterar de bästa eleverna

De borgerliga partierna prioriterar de barn som klarar sig allra bäst i skolan. I stället för att hjälpa dem som behöver stöd, vill de satsa på särskilt begåvade barn och spetsutbildningar. Skolan ska absolut stödja och uppmuntra elever som är begåvade, men att inrätta elitklasser ökar bara ojämlikheten i skolan.

Att skicka barn till ett utvisningsbås i stället för att ge stöd i klassrummet riskerar att leda till en uppdelning av bra och dåliga elever

De vill även inrätta en så kallad skolakut dit stökiga elever ska hänvisas. Att skicka barn till ett utvisningsbås i stället för att ge stöd i klassrummet riskerar att leda till en uppdelning av bra och dåliga elever. Det kan även leda till att elever med svårigheter känner sig ännu mer utanför.

Stressar eleverna

Att införa betyg redan från årskurs fyra är ytterligare ett förslag som riskerar att öka ojämlikheten i skolan. Forskning visar att tidiga betyg ökar stressen hos eleverna och upplevs som en utsortering. Dessutom skulle det innebära ökad arbetsbelastning för lärare som redan i dag är överbelastade med administration.

Skolverket menar att det fria skolvalet sannolikt har bidragit till de ökade resultatskillnaderna mellan skolor. De menar också att det fria skolvalet lett till ökad socioekonomisk skolsegregation. Det är beklagligt att de borgerliga partierna väljer att blunda för de problem som det fria skolvalet orsakat.

Vänsterpartiet vill se en helt annan skolpolitik i Göteborg. Vi vill inte att föräldrar ska behöva välja mellan bra och dåliga skolor, det ska gå att lita på att den närmsta skolan är en bra skola. Det kräver att de stora vinstuttagen försvinner och det fria skolvalet begränsas. Dessutom behöver den socioekonomiska viktningen öka så att pengarna kan användas där de behövs som mest.

Skolan ska inte vara en spegel av ett klassamhälle, den ska motverka det.

Jenny Broman (V)

oppositionskommunalråd