Replik
2/3 Tidiga betyg kan sänka lågpresterande elever totalt
Grundskolenämnden har, i ett remissutlåtande till regeringen, uttryckt sig kritiskt om betyg från årskurs fyra. Samtidigt understryker man att det är viktigt att den enskilda rektorn får bestämma över om betyg ska gälla från årskurs fyra eller ej, om möjligheten skulle införas.
Det är denna bedömning, från grundskoleförvaltningens tjänstemän, som vi ställt oss bakom. Vi är kritiska mot betyg i årskurs fyra och tror det finns betydligt mer effektiva åtgärder för att ge elever rätt stöd i god tid. Helst vill vi, precis som förvaltningen, inte se någon form av införande av betyg från årskurs 4, men om det ska ske ska det vara upp till varje rektor.
Mer resurser till skolan
Det vore mer positivt för barnen och personalen i våra skolor om Vänsterpartiet lade mindre fokus på att försöka tillskriva oss åsikter vi inte har, och mer fokus på hur vi tillsammans får en skola som präglas av kunskap, studiero och god arbetsmiljö. Vi menar att det viktigaste för att elever ska få rätt stöd i tid är mer resurser till skolan.
Vi menar att det viktigaste för att elever ska få rätt stöd i tid är mer resurser till skolan.
Vänsterpartiet säger sig vilja samma sak, men har i praktiken inte gjort någonting för att det ska ske. Istället har de i en skriftlig uppgörelse med det moderatledda styret frånsagt sig möjligheten att påverka stadens budget. Resultatet såg vi under höstens budgetfullmäktige, där Vänsterpartiet satt passiva medan vi socialdemokrater och demokrater använde våra mandat för att rädda hem 137 miljoner kronor till våra elevers undervisning.
Saknar trovärdighet
Vänsterpartiets eget budgetförslag bygger på ständiga höjningar av den platta kommunalskatten, utan ett enda förslag för att omfördela resurser från kortsiktiga projekt och byråkrati till de som arbetar i skolan. De saknar trovärdighet när de försöker anklaga oss för att skapa mer administration. Våra partier har olika budgetförslag, men bägge gick överlägset längst i att omfördela resurser från byråkratisk överbyggnad till klassrummen. Skolan behöver resurser, studiero, långsiktighet och samarbete, inte politiskt spel.
Viktoria Tryggvadottir Rolka (S), Oppositionsråd
Jessica Blixt (D), Oppositionsråd