Det är många och långa veckor kvar av vintern. Vi behöver resa till jobb eller studier och kassan är skral efter helgerna. De borgerliga partierna, där Miljöpartiet ingår, styr Västra Götalandsregionen och Västtrafik. De höjer biljettpriserna med i genomsnitt 2,5 procent från den 7 januari. Socialdemokraterna håller med den borgerliga ledningen, medan Sverigedemokraterna vill höja ännu mer.
Fler ska ha möjlighet att resa kollektivt och biljettpriserna ska inte vara ett hinder. Därför vill vi i Vänsterpartiet frysa alla biljettpriser på 2017 års nivå. Regionen Runt 30 dagar är ett vanligt månadskort för dem som pendlar långt, på det kortet vill vi sänka priset från dagens 1 725 kronor till 1 400 kronor. Det är helt och hållet möjligt att genomföra och vi visar det i vårt budgetförslag.
Offensiv politik
I en omställning till ett hållbart samhälle har kollektivtrafiknämnden och Västtrafik en hög ambitionsnivå i att byta bränslen så att de blir fossilfria. Miljöambitionen behöver då kombineras med en mer offensiv politik för lägre biljettpriser. Kollektivtrafikresandet måste göras mer attraktivt för dem som annars väljer bilen för att regionens klimatmål ska nås. Nu höjs priset för enstaka resor än mer än den genomsnittliga höjningen. Det gör tröskeln alltför hög för att välja kollektivtrafik, för den resenär som har bilen som alternativ. Biljettpriset ska vara överkomligt för alla.
Vi i Vänsterpartiet har fler förslag som utvecklar kollektivtrafiken. Vi vill återinföra ungdomsrabatt för dem som är 20-25 år. Vi behöver ett enklare zon- och biljettsystem. Landsbygden behöver anropsstyrd trafik på helgerna. Inte minst vill vi satsa på att höja underhållet på de regionala järnvägarna. Satsningar på kollektivtrafik för att alla ska kunna resa och för miljöns skull.
Eva Olofsson (V)
regionråd Västra Götalandsregionen
Jan Alexandersson (V)
regionrådsersättare
Egon Frid (V)
ledamot kollektivtrafiknämnden
Gertrud Ingelman (V)
ersättare
kollektivtrafiknämnden
Jessica Wetterling (V)
ledamot Västtrafiks styrelse