Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Larsson representerar samma synsätt som dominerar bland rödgröna politiker som betraktar barn och elever som verktyg i integrationsfrämjande experiment. Det är både principiellt förkastligt och kontraproduktivt. Bättre vore att kraftsamla för att utveckla eftersatta skolorna utifrån deras befintliga elever och deras förutsättning, skriver debattören.  Bild: JESSICA GOW / TT
Larsson representerar samma synsätt som dominerar bland rödgröna politiker som betraktar barn och elever som verktyg i integrationsfrämjande experiment. Det är både principiellt förkastligt och kontraproduktivt. Bättre vore att kraftsamla för att utveckla eftersatta skolorna utifrån deras befintliga elever och deras förutsättning, skriver debattören. Bild: JESSICA GOW / TT

Ska elever bli verktyg i nya integrationsexperiment?

I en replik till mitt debattinlägg i GP försöker Markus Larsson möta mina argument. Tyvärr inleder han med att försöka misskreditera mig på ett ohederligt sätt, skriver Bijan Fahimi, VD Tellusgruppen.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Slutreplik

11/12 Djupt vilseledande försvar av de vinstdrivna skolorna

10/12 Segregationen beror på migrationspolitiken, inte på friskolorna

“Tellusgruppen har en betydande del av sin verksamhet i mycket segregerade områden” hävdade jag. Han påstår att jag vilseleder läsarna och påpekar att våra grundskolor som är fyra populära och välskötta Robinson skolor i Enköping har högre andel elever som kommer från familjer med högre akademins bakgrund.

Larsson som uppenbarligen lägger en betydande del av sin tid åt att jaga friskolor vet givetvis att Tellusgruppens största verksamhet är förskolor. Vi klev in i grundskolesegmentet först i år genom förvärv av de fyra Robinsonskolorna. Bland våra förskolor har vi många enheter där samtliga eller en betydande andel av barnen har utländskt bakgrund. Vi startade vår verksamhet 2007 i Rinkeby där Tellusgruppens medgrundare Narges Moshiri arbetat i flera år i kommunala förskolor. Sedan dess har vi etablerat verksamhet i en varierande socioekonomisk miljö.

Viktigaste förklaringen

Larsson berör inte heller en av huvudpunkterna i min artikel, nämligen att den omfattande migrationen som nästan fördubblat antal elever med utländsk bakgrund på två decennier är viktigaste förklaringen till segregationen. Han bortser också från det faktum att det är eleverna och vårdnadshavarna som söker sig till välskötta skolor och att dessa skolor verken kan eller vill selektera bort någon elev.

Larsson representerar samma synsätt som dominerar bland rödgröna politiker som betraktar barn och elever som verktyg i integrationsfrämjande experiment. Det är både principiellt förkastligt och kontraproduktivt. Bättre vore att kraftsamla för att utveckla eftersatta skolorna utifrån deras befintliga elever och deras förutsättning.

Snarare läggs betydande resurser på att jämna ut de socioekonomiska skillnaderna och det finns ett regelverk som säkerställer att skoloperatörer oavsett driftsform inte kan diskriminera elever

Den svenska skolan är inte en marknad i begreppets fullständiga betydelse. Det är inte elevernas plånbok som avgör skolornas resurser. Snarare läggs betydande resurser på att jämna ut de socioekonomiska skillnaderna och det finns ett regelverk som säkerställer att skoloperatörer oavsett driftsform inte kan diskriminera elever.

Detta är det unika med svenska skolmodellen. I andra länder har man antingen ingen valfrihet alls, eller en uppdelning mellan privata och offentliga skolor, där endast den som har råd kan få plats i privata skolor. Den svenska modellen erbjuder en blandning av offentlig gemensam finansiering och valfrihet genom en mångfald av aktörer med flera driftformer. Att avskaffa valfriheten vore ett svek mot de familjer som i dag gör ett aktivt val och skulle inte heller lösa segregationsproblemen.

Bijan Fahimi, VD Tellusgruppen