Malin Björk  (V), Europaparlamentariker och Jonas Sjöstedt  (V), partiledare.
Malin Björk (V), Europaparlamentariker och Jonas Sjöstedt (V), partiledare. Bild: BERTIL ERICSON / TT

Skärp EU:s regelverk för utsläppsrätter

I nuläget kostar det alldeles för lite för de stora klimatbovarna att fortsätta släppa ut precis som vanligt. Systemet med utsläppsrätter måste skärpas rejält om vi ska nå EU:s klimatmål, skriver Jonas Sjöstedt (V) och Malin Björk (V).

ANNONS

Utsläppsrätter är ett jävla skit, men nu när vi har släpat det ända hit … Det är inget snack om att vi är i grunden skeptiska till lösningen att företag tilldelas ”rätten” att förstöra klimatet och att denna rätt sedan blir en vara som kan köpas och säljas på en marknad. De stora utsläppsbovarnas verksamhet bör regleras direkt – de ska inte lockas med ytterligare marknadslösningar och belönas om de sköter sig.

Men när systemet nu finns på plats är det förstås viktigt att det fungerar så bra som möjligt. Hittills har tilldelningen och fördelningen av utsläppsrätter varit på tok för släpphänt, och klimatvinsterna har blivit betydligt mindre än de kunde varit. För att kunna uppnå EU:s klimatmål måste vi höja vår ambitionsnivå. Därför kräver vi nu ett antal skärpningar av systemet.

ANNONS

Att skära ner på antalet utsläppsrätter skulle direkt öka pressen på klimatbovarna att minska utsläppen.

Den enskilt viktigaste reformen vi föreslår är att minska själva antalet utsläppsrätter. I nuläget kostar det alldeles för lite för de stora klimatbovarna att fortsätta släppa ut precis som vanligt. Om de behöver kan de helt enkelt köpa sig den ”rätten”, ofta väldigt billigt. Att skära ner på antalet utsläppsrätter skulle direkt öka pressen på dem att minska utsläppen och kostnaderna för att förstöra klimatet skulle gå upp. Av samma skäl vill vi även sätta minimipris på utsläppsrätterna: det ska aldrig vara gratis att förstöra klimatet.

Det ska aldrig vara gratis att förstöra klimatet

Dessutom menar vi att den fria tilldelningen av utsläppsrätter ska upphöra. De borde i stället säljas på offentliga auktioner. På sätt skulle medlemsländerna få ytterligare inkomster, som i sin tur kunde användas för att bekosta en rättvis klimatomställning, med till exempel satsningar på järnvägar och kollektivtrafik. På så sätt ser vi till att kostnaderna hamnar där de borde: hos det fåtal storföretag som står för de stora utsläppen, inte hos vanligt folk.

För det sista så kräver vi att Sverige även fortsatt ska skrota de utsläppsrätter som vi inte använder oss av. Detta är mycket bra, och visar att vårt klimatarbete har effekt. Men om vi säljer vidare våra outnyttjade utsläppsrätter så innebär det i praktiken att vi växlar in framgångsrik klimatpolitik i pengar. Det är förstås inte rimligt, om vi menar allvar med att rädda klimatet.

ANNONS

Om vi i stället skrotar våra utsläppsrätter betyder det en minskning av utsläppen med 15 miljoner ton koldioxid för åren 2018-2020.

Om vi i stället skrotar våra utsläppsrätter skulle det betyda att en minskning av utsläppen med 15 miljoner ton koldioxid för åren 2018-2020. Det är en insats som skulle ha stor betydelse, både praktiskt och symboliskt.

Vi i Vänsterpartiet menar fortfarande att det bästa vore ett annat, skarpare system för att reglera utsläppen. Men med de förändringar som vi föreslår skulle dagens tandlösa system faktiskt få ett visst bett, och bli ett bra verktyg i kampen för en hållbar klimatomställning.

Jonas Sjöstedt (V)

partiledare

Malin Björk (V)

Europaparlamentariker

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS