Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Att underlätta för resenärerna att välja tåget är viktigt för klimatarbetet, skriver Mats Johannesson, vd, MTR Express. Bild: Pontus Lundahl/TT, Oskar Westöö
Att underlätta för resenärerna att välja tåget är viktigt för klimatarbetet, skriver Mats Johannesson, vd, MTR Express. Bild: Pontus Lundahl/TT, Oskar Westöö

Se över SJ:s dominerande ställning för att öka tågresandet

SJ:s dominerande ställning på marknaden i Sverige får konkurrensen att fungera sämre och färre att välja tåget. Det är något som riksdag och regering bör se över om de menar allvar med sin ambition att öka tågresandet, skriver Mats Johannesson, vd, MTR Express.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Slutreplik

Biljettförsäljning SJ, 29/11

I en debattartikel (24/11) beskrev jag hur SJ utnyttjar sin tidigare monopolställning för att begränsa konkurrensen, och gör att färre väljer att byta ut flyg mot tåg. SJ:s försäljningsdirektör Mats Almgren gav ett yvigt svar med slutorden “tågmarknaden har på ett klokt och stegvist sätt avreglerats under en 30-årsperiod”. Min poäng är att det inte är sant. Avregleringen har inte fungerat. Fråga alla de företag som tvingats lägga ner för att rester av monopolet fortfarande lägger hinder i vägen för en fungerande konkurrens.

SJ och Mats Almgren har problem med hur de ska beskriva sin dominerande ställning. Är SJ en tågoperatör bland andra på en fri marknad, eller är man fortfarande en statlig aktör med rätt till en särställning?

Konkurrensverket har vid två tillfällen påpekat att förhållandena avseende försäljning av biljetter för kommersiell persontrafik skapar barriärer för inträde och expansion

Konkurrensverket har vid två tillfällen påpekat att förhållandena avseende försäljning av biljetter för kommersiell persontrafik skapar barriärer för inträde och expansion, dels i en skrivelse till Infrastrukturdepartementet i juni 2019, dels i ett remissyttrande i oktober 2019.

Stort försprång för SJ

Mats Almgren menar att SJ inte dragit nytta av sin monopolställning när man byggt upp sj.se, för att “det digitala inslaget tog fart kring 2015”. Han är visserligen ny på SJ, men det kan han omöjligen tro på själv. Ägaren, staten, gör det definitivt inte.

Konkurrensverket påpekar att SJ:s hemsida lanserades redan 1997 och redan innan avregleringen var den viktigaste försäljningskanalen. Myndigheten hänvisar till SJ:s egen bedömning att merparten av bolagets fjärrtågsresor såldes via sj.se vid avregleringen 2010. “SJ:s onlinekanaler byggdes således upp och hade höga försäljningstal redan under monopoltiden”, skriver Konkurrensverket.

Fri konkurrens viktigt för klimatarbetet

Jag noterar att SJ har svårt att förhålla sig till sina konkurrenter; de beskrivs gärna som stora och utländska. Faktum är att konkurrenterna som stoppas av SJ:s biljettmonopol både är små svenska företag som Saga Rail och MTR, som är börsnoterat i Hong Kong.

Att underlätta för resenärerna att välja tåget är viktigt för klimatarbetet

På en fri marknad är både små svenska bolag och stora utländska bolag välkomna att konkurrera. Det gynnar resenärerna. Och, vilket är min poäng, att underlätta för resenärerna att välja tåget är viktigt för klimatarbetet.

Vi föreslår ingen återreglering, vi lägger inga hinder för “innovativa mobilitetslösningar” som SJ påstår. Tvärtom. Vi påpekar bara att statens eget bolag dominerar på marknaden och att det får konkurrensen att fungera sämre och färre att välja tåget. Det är något som riksdag och regering bör se över om de menar allvar med sin ambition att öka tågresandet.

Mats Johannesson, vd, MTR Express