Framtiden. Batteridrivna bussar är en del av den fossilfria framtiden. Electricity-bussen i Göteborg är ett exempel.
Framtiden. Batteridrivna bussar är en del av den fossilfria framtiden. Electricity-bussen i Göteborg är ett exempel.

Så kan vi slippa oljeberoendet – om vi menar allvar

Det brukar hävdas att vi måste ställa om vårt transportsystem från vägtransporter till sjö och järnväg för att dessa transportslag skulle vara ”effektivare” och miljövänligare. Detta tänkande är felaktigt och föråldrat, skriver Bernt Berndtsson (C), speditör.

ANNONS
|

Replik

Fossilfritt Sverige, 16/2

Om vi menar allvar med att sluta att använda fossila bränslen måste vi däremot göra följande:

1. Börja köra tunga lastbilar med bränsleceller likt Nikola. Denna börjar säljas 2021 och man planerar även att sälja i Europa. Om en åkare köper denna så ingår bränsle (vätgas) för de första 160 000 milen, alltså lastbilens ekonomiska livslängd.

2. Köra lastbilar i lokal trafik på batteridrift, där till exempel Mercedes-Benz planerar säljstart 2020 på en modell som går 20 mil på en laddning och är avsedd för lokaltrafik.

3. Börja köra entreprenadmaskiner på bränsleceller. Fungerar det på lastbilar så fungerar det på grävmaskiner, hjullastare och mobilkranar etcetera.

ANNONS

4. Byta ut våra båtmotorer till eldrivna, tänk vad skönt att köra i 20 knop helt tyst.

5. Montera induktion i våra huvudvägar så vi kan ladda våra elbilar medan vi kör. (https://en.reset.org/blog/british-induction-highway-charges-your-electric-car-you-drive-11202015)

6. Beskatta fossilt flygbränsle i stället för flygresor eftersom målet inte bör vara att minska antalet flygresor utan att få flygbolagen att använda miljövänliga bränslen vilket redan finns på marknaden.

7. Bygga ut elproduktionen så mycket det går. Man brukar hända att vindkraft stör elnätet eftersom ett vindkraftverk endast producerar när det blåser, men anta att vi bygger ett antal vindkraftverk som driver en vätgasproduktion när det blåser, sedan kan vätgasen användas när som helst.

8. Förbjuda fartygstrafik som drivs med fossilt bränsle. Det är ändå billigare att köra med bränsleceller men rederibranschen är stockkonservativ och vill inte investera i nya fartyg.

9. Beskatta oljeimport så plast blir lönsammare att producera av olefin (som framställs av metanol). (https://en.wikipedia.org/wiki/Methanol_economy)

Metanolen kan produceras av vätgas från vind/ vågkraft eller av restprodukter från skogsindustrin.

Eldrivna lastbilar billigare

Både Nikola och Mercedes eldrivna lastbilar är dessutom mycket billigare i drift än dieseldrivna så det kommer så småningom att bli omöjligt att konkurrera på transportmarknaden med en dieseldriven lastbil.

ANNONS

Vi lurar oss själva om vi tror att vi kan få bort lastbilar och bilar, dessa kommer alltid att behövas. Detta utesluter ju inte att vi bygger bra snabbtåg och tunnelbanor i våra städer, eller större längre och tyngre godståg. Men hur godset förflyttas avgör marknaden, politikernas jobb är att se till att oavsett transportslag ska det löna sig att köra miljövänligt. Som tur är finns det ingen motsättning mellan miljövänligt och kostnadseffektivt längre. Det finns ingen ursäkt för att blicka bakåt, framtiden är strax här.

Bernt Berndtsson (C)

speditör

ANNONS