Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Mattias Goldmann, tankesmedjan Fores. Bild: Arkivbild: Johan Nilsson /TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Så får vi ett klimatsmart flyg

För att hejda klimatförändringarna måste flyget snabbt bli mycket grönare. Här är fem steg i denna process, skriver Mattias Goldmann, tankesmedjan Fores.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Miljövänligt flyg, 19/9

Transportföretagens inriktning i frågan är viktig, inte minst den rapport de låtit Per Kågeson ta fram – men styrmedlen som ger oss klimatsmart flyg måste konkretiseras. Vi har fem förslag:

1. Källsortera resandet. För bland annat Stockholm-Göteborg är tidsvinsten med att flyga minimal och klimatnyttan med att ta tåget mycket stor. Den senaste tidens hårda kritik mot Skistars flygkampanj och Malmö stads flygresor visar att vi är redo för tuffare riktlinjer som slår fast vilka flygresor som ersätts med resfria möten eller tåg.

2. Premiera grönt flyg. Swedavias mål om fossilfritt inrikesflyg år 2030 förutsätter biobränslen, och redan i dag går det att göra aktiva, gröna val på flygmarknaden – men huvuddelen av ansvaret vilar på statsmakterna. Med samma typ av reduktionsplikt som redan finns på landbacken, måste andelen hållbart producerade biobränslen öka år för år. Norge tänker börja redan nästa år, och drivmedelsproducenter slår fast att de kan möta efterfrågan. De som går bortom lagkraven bör premieras med lägre avgifter på flygplatsen eller annan stimulans som Sverige kan införa utan att vänta på en omförhandlad Chicagokonvention. Längre fram väntar elflyget, som ska stå för Norges hela inrikesflyg 2040 – vi bör införa ett liknande mål för att inte halka efter.

3. Stimulera flygbiobränsleproduktion. Flygbiobränslemarknaden domineras helt av amerikanska AltAir. En produktion i vårt närområde skulle minska oron för handelshinder, ge gröna jobb och få mycket stor klimatnytta om man till exempel använde skogens restavfall – vilket är grunden både för Preems projekt och det vi, Södra och KLM driver.

4. Hantera hela klimatpåverkan. Forskning kring hur höghöjdseffekten kan minimeras behövs, men redan i dag kan effekten undvikas på korta och medel-långa sträckor genom turboproppflyg, som flyger för lågt för att den ska uppstå.

5. Kompensera utsläppen. I vårt avlånga land är flyget på många håll den bästa lösningen om arbetsresor ska kombineras med ett normalt liv, och vi ser att möten mellan människor från olika delar av världen är en viktig del i att bekämpa intoleransen som sprider sig. När vi flyger bör vi kompensera de utsläpp det ger upphov till ´ och vidga beteendet till alla områden där vi har klimatpåverkan kvar.

Mattias Goldmann

vd, tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet