Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Uppföljningar visar att de elever som driver UF-företag under sin skolgång, får högre lön, har lägre arbetslöshet, är i större utsträckning benägna att starta eget och deras företag tenderar att ha fler anställda. Erfarenheterna från ett UF-år gör med andra ord skillnad, både för individen och för samhället, skriver debattörerna. Bild: Janerik Henriksson / TT
Uppföljningar visar att de elever som driver UF-företag under sin skolgång, får högre lön, har lägre arbetslöshet, är i större utsträckning benägna att starta eget och deras företag tenderar att ha fler anställda. Erfarenheterna från ett UF-år gör med andra ord skillnad, både för individen och för samhället, skriver debattörerna. Bild: Janerik Henriksson / TT

Rusta de unga för framtiden - lär dem att driva företag i gymnasiet

Studenter som har fått driva företag under gymnasiet i Ung Företagsamhets regi får högre lön, färre arbetslöshetsdagar och är mer benägna att starta eget. Trots detta är det bra en tredjedel av alla studenter som ges denna möjlighet. Nu måste vi se till att alla får träna entreprenörskap i skolan, skriver bland andra Johan Sandahl, Ung Företagsamhet Göteborg.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Det är nog många studenter som just nu undrar om den ljusnande framtiden verkligen är deras. De lämnar gymnasiet i en tid när varsel och permitteringar nått rekordnivåer, och konkurserna blir fler och fler. En mörknande framtid kanske känns trolig. Då är det som viktigast att tänka framåt, och rusta våra unga, och i dessa tider är entreprenörskap viktigare än någonsin. Fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag, företag som idag är hårt prövade och utsatta men som är en förutsättning för att säkra sysselsättning och välfärd på lång sikt.

Driva riktiga företag

Statistik visar att tre av tio i en årskull på gymnasiet i Sverige driver UF-företag inom ramen för Ung Företagsamhet. Gymnasieeleverna får starta och driva riktiga företag, med allt vad det innebär, från affärsidé och marknadsanalys till finansiering, marknadsföring, försäljning och hållbar ekonomi. De får bland annat träna på att samarbeta, problemlösa, vara uthålliga, presentera idéer och att planera framåt. Förmågor eleverna alltid kommer ha nytta av, i framtida arbetsliv.

Uppföljningar visar att de elever som driver UF-företag under sin skolgång, får högre lön, har lägre arbetslöshet, är i större utsträckning benägna att starta eget och deras företag tenderar att ha fler anställda. Erfarenheterna från ett UF-år gör med andra ord skillnad, både för individen och för samhället.

Oroväckande låg andel

UF-företagande är ett kraftigt underutnyttjat verktyg och likvärdigheten lyser med sin frånvaro mellan gymnasieprogrammen. Medan vissa program, som till exempel Ekonomiprogrammet, har 78 procent UF-företagare i en årskurs har andra oroväckande låg andel. Dessa elever slutar gymnasiet utan att ha fått utveckla sina entreprenöriella förmågor, träna på att starta och driva de företag som ska bli nästa generations arbetsgivare. Totalt är det 31 procent av en årskull i Göteborgsregionen som får driva UF-företag i år, men det betyder att 69 procent inte får den möjligheten.

Genom att regeringen stärker entreprenörskapets ställning i skolan och att alla kommuner och skolor erbjuder elever möjligheten till entreprenörskap, företagsamhet och UF-företagande rustar vi Sverige för framtiden. Tillsammans gör vi skillnad. Och den ljusnande framtid blir då vår!

Johan Sandahl, regionchef, Ung Företagsamhet Göteborg

Gitta Hertzman Pérez, styrelseordförande, Ung Företagsamhet Göteborg