Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Ensamhet kan trigga känslor av övergivenhet, nedstämdhet och otrygghet. Ens kontaktnät kan redan vara begränsat eller obefintligt och de få man har kontakt med är extra viktiga, skriver debattören. Bild: Stina Stjernkvist/TT
Ensamhet kan trigga känslor av övergivenhet, nedstämdhet och otrygghet. Ens kontaktnät kan redan vara begränsat eller obefintligt och de få man har kontakt med är extra viktiga, skriver debattören. Bild: Stina Stjernkvist/TT

Risk att karantän förvärrar måendet hos psykiskt sjuka

När nu allt fler människor isolerar sig på grund av Coronaviruset, finns det en risk att de som lider av psykisk ohälsa kommer att må ännu sämre. Därför är det oerhört viktigt att vi hör av oss regelbundet och stöttar dessa individer på andra sätt, skriver Bianca Andersson, bloggare.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

För människor med psykisk ohälsa kan karantän bli ännu svårare att hantera än för andra. Jag har själv lidit av psykisk ohälsa och upplevt hur ofrivillig ensamhet påverkat mig negativt. Ensamhet kan trigga känslor av övergivenhet, nedstämdhet och otrygghet. Ens kontaktnät kan redan vara begränsat eller obefintligt och de få man har kontakt med är extra viktiga. Social samvaro är ett sätt att minska ensamhet och kan ge den lilla pausen man behöver för att orka med dagen. Det faller bort om man hamnar i karantän.

Förvärra depressionen

Vid en depression känner en del sig oönskade och som en börda för andra. Att hamna i karantän skulle kunna leda till att man tror sig ha fått ett kvitto på sin egen sanning att ingen bryr sig. Att vara ensam för länge kan förvärra depressionen och öka ångesten. Man har då ingen som kan hjälpa en att bryta en ond cirkel av negativa tankar och känslor och det kan kännas mörkt och hopplöst väldigt snabbt. Att få självmordstankar när ingen finns där kan bli livsfarligt.

Ringa en viss tidpunkt

Vi måste hjälpas åt för att minska riskerna för denna redan utsatta grupp. Om du är kollega, chef eller lärare men framför allt anhörig eller vän kom ihåg att inte bryta kontakten. Det är nu de behöver dig som mest. Var vänlig och lugn och en god lyssnare. Småprata i telefon om en trevlig händelse ni varit med om tillsammans för att prata om något helt annat, komma in på positiva tankar och rent av bjuda på ett gott skratt.

Som anhörig eller vän kan man komma överens om att ringa en viss tidpunkt varje dag. Vissa kan behöva stöd med sin medicinering. Hjälp dem med et. Döm inte utan validera och stötta och tala om att du finns och bryr dig. Det är bra att fråga om personen har självmordstankar. Det blir inte värre av att du frågar, tvärtom. Om självmordstankar finns, ta kontakt med vården.

Ohälsa som inte syns

Facetime är ett bra sätt att hålla kontakten. Det finns mycket psykisk ohälsa som inte syns på en men man kan få ett hum om någons mående när man kan se på ansiktsuttryck, kroppshållning och beteende för att upptäcka en akut försämring.

Det talas om riskgrupper och man tänker på fysiska sjukdomar, nedsatt immunförsvar eller hög ålder. Men det finns stora risker även för personer med svår psykisk ohälsa om de skulle hamna i karantän. Det kan inte nog betonas att vi behöver stötta och finnas där för varandra nu i dessa tider.

Bianca Andersson, bloggare